2021. május 13.

Arkham Horror: The Card Game vélemény / Ezzel társasozunk mi!

Arkham Horror: The Card Game vélemény / Ezzel társasozunk mi!

 ... A város csendesen terül el előttem ezen a késői órán. Mindenki nyugodtan álmodja álmait, miközben én belekortyolok a whiskymbe arra gondolva, hogy mi lehetett volna másképpen. Ahogy a poharam a számhoz emelem és becsukom a szemem, felcsendül a fülemben egy távoli hangszer hangja. Pontosan tudom ki játszik rajta és tudom mit kellett hátra hagynom. Arkham leghatalmasabb embere lettem, de milyen áron...

Történet


A Fantasy Flight Games 2016-ban indította útjára az Arkham Horror kártyás változatát, amelyhez a mai napig töretlen lendülettel érkeznek az újabb és újabb történetek. Ez a játék egy LCG (Living Card Game), melynek lényege (röviden), hogy a meglévő alapdobozhoz (Core box) tudunk vásárolni olyan kártyacsomagokat (pl.: Mythos pack, Standalone adventure, stb.), melyek tartalma tovább bővítik a karaktereket és a játszható történeteket.

Mi 2017-ben ismerkedtünk meg a játékkal. Lovecraft világa számomra nem volt ismeretlen, gyerekkorom óta olvastam a könyveit. Feleségem számára azonban új volt, viszont őt is gyorsan beszippantotta a világ. Ezért is lett nálunk szinte azonnal "A JÁTÉK", amely mondhatni örök helyet bérelt magának az általunk legjobban kedvelt társasjáték poszton. De miért is lett ennyire és ekkora kedvenc?

Hangulat


Az egyik, ha nem a legerősebb pontja ennek a kártyajátéknak az maga a hangulat. Mindegyik kampány egy történetet mesél el, melynek valóban a részesei leszünk. A kampányok (az első kivételével) 8 küldetésből állnak, melyek során folyamatosan döntéseket hozunk. Ezzel alakítjuk a történetet, tehát nem egy rögzített esemény sorozaton megyünk végig, hanem a küldetések alakulása alapján saját regényt írunk. 
A játék során különböző karaktereket személyesítünk meg, legyen az egy magánnyomozó, egy könyvtáros, egy színésznő vagy akár csak egy rosszkor rossz helyen levő szeszcsempész. A kalandunk során a játék minden eleme arra szolgál, hogy bele tudjuk élni magunkat a világba. A választott karakterek háttér történetétől kezdve, a fejezetek narratíváin és a döntéseink súlyán keresztül egészen a kártyákon található gyönyörű grafikáig, ill. szövegekig.

Miért van helye a polcon és az asztalon?

  • Az Arkham Horror: The Card Game több, egész estés középnehéz ameri játék. Időbefektetés kér, de cserében nagyon gazdag élményt ad. 
  • Kooperatív, amit szerintem a legideálisabb ketten játszani. A játékban mindenki a saját pakliját kezeli, mely kellően komplex ahhoz, hogy ne tudjanak kialakulni olyan helyzetek, ahol az egyik fél irányít, amíg a másik csak végrehajt.
  • Még mielőtt belevágnánk a kalandokba a rendelkezésre álló 5 kategóriából (Guardian, Survival, Seeker, Rouge, Mythic) kiválasztunk egy karaktert. Az egyes kategóriába sorolt karakterek mind más módon járulnak hozzá a sikerhez. Ezért már a játék kezdete előtt eldönthetjük, hogy egy harcosabb karaktert szeretnénk belevonni a történetbe, vagy a helyszíneken elrejtett nyomokat akarjuk ügyesebben fellelni, esetleg a mágiát akarjuk segítségül hívni, hogy közelebb kerüljünk a végső győzelemhez. 
  • Miután megvan a karakterünk jöhet a kártyapakli felépítése. Itt a nyomozónk által meghatározott kritériumok alapján felépítjük a 30, 40 vagy akár 50 lapból álló paklinkat, amit a küldetések után tovább tudunk fejleszteni. Így a történet előrehaladtával egyre erősebb kártyákkal vágunk neki a veszedelmeknek. A pakliépítés egy külön minijáték, mely néha ugyanannyi idő, mint egy küldetés teljesítése.
  • Ezután összeállítjuk a küldetést (helyszínek, találkozás kártyák, célkártyák), majd elhelyezzük a karaktereinket a kezdő helyszínen és megpróbáljuk végig járni a pályát.
  • A küldetésünk során a paklinkból felhúzott kártyákat játszuk ki magunk elé. Ezáltal eszközökkel és felszerelésekkel tudjuk erősíteni magunkat, vagy segítségül hívhatunk szövetségeseket is. Továbbá lehetőségünk van eseményeket kijátszani, mellyel pl. eltorlaszolhatjuk magunk mögött az ajtót vagy elugorhatunk egy támadás elől. 
  • Azonban utunk alatt próbák elé leszünk állítva, melyek sikeressége a karakterünk tulajdonságain, a képességein, a kijátszott kártyákon és a "Choas Bag"-ből kihúzott tokenen múlik. A "Chaos Bag" miatt nincs biztos győzelem és nincs reménytelen helyzet. A szerencse forgandó, így akár segíthet egy szorult helyzetben, de okozhat nehéz pillanatokat is. 
  • Az újrajátszhatóság nagyon magas. Mivel a küldetések szinte mindig tartalmaznak véletlenszerűen felkerülő helyszíneket, ezért nem fogunk mindennel találkozni első nekifutásra. Ráadásul a döntéseink formálják a cselekményt, ami által egy-egy küldetésnek teljesen más kimenetele lehet. S ha ez nem lenne elég, akkor a nyomozók és az összeállított paklik kombinációja is fokozza az újra játszhatóságot.

Mi van a polcon, avagy milyen mély a nyúl ürege?

Az Arkham Horror: The Card Game világa már most is hatalmas és folyamatosan bővül. Lássuk mit tartalmaz/tartalmazhat a kollekció:

  • Ha szeretnéd kipróbálni a játékot és meg akarsz róla győződni, hogy neked való-e az Arkham Horror LCG világa akkor elég az alapjáték doboza. A doboz tartalmaz 3 összefüggő küldetést, 5 választható nyomozót (egyet minden kasztból), egy "How to Play" szabálykönyvet, ami arra lett kitalálva, hogy az első játék során végig vezessen a szabályokon és egy vaskos "Rules Reference Guide" füzetet, ami részletez minden szabályt és kifejezést (ezt akkor érdemes használni, ha valami nem egyértelmű, első játék előtt nem kell végigolvasni). Az alapjáték doboza 2 játékosra elegendő nyomozó kártyákat tartalmaz, de a pakliépítés során már érezhetjük, hogy ez kevés lesz.
  • Jelenleg 6 történet vásárolható meg, melyek bármilyen sorrendben játszhatóak. Ezen mindegyike egy történetet mesél el, legyen az akár Dunwich városában bekövetkezett furcsaságok, vagy akár az elveszett városok felkutatása a dzsungelben, vagy éppen az álomvilág megismerése. A történetek egy alapdobozból (mely 2 fejezetet és új nyomozókat tartalmaz) és 6 db Mythos csomagból állnak, melyek tovább bővítik a nyomozók által elérhető kártyákat is.
  • Return to... csomagokkal a már megismert történetekhez tudunk visszatérni, tovább növelve azok újrajátszhatóságát. Emellett pedig egy tároló dobozt is tartalmaz, amiben kényelmesen elférnek a korábban megszerzett kártyák. 
  • A készítők nagy valószínűséggel látták azt a problémát, hogy a bővülő tartalmak miatt egyre nehezebb új embereket bevonzani a világba. Ezért készítettek egy 5 nyomozóból álló kezdő csomagot (Investigator Starter Pack), melyek fix paklit tartalmaznak (némi fejlesztés kártyával természetesen). Ezek a csomagok nagyon jók arra, hogy megismerkedjünk a kasztokkal, véleményem szerint könnyítik is a játékot. (Fontos, hogy ezek csak nyomozók, tehát legalább egy alapjátékkkal rendelkezned kell, hogy ki tudd őket próbálni.)
  • A hosszabb történetek mellett vannak önálló kalandok (Standalone Adventures) is, melyek arra szolgálnak, hogy tegyünk egy kis kitérőt. Ezek bármikor játszhatóak, akár a fő sztori megkezdése előtt, közben vagy esetleg utána is. Ha csak egy egyszeri élményre vágyunk vagy ki szeretnénk próbálni, hogy az általunk kigondolt és összerakott pakli, hogyan működik, akkor ezek tökéletesek erre. 
  • Ezen kívül novellákkal, hivatalos nyomtatható tartalmakkal és természetesen tömérdek rajongó kártyával bővíthető az amúgy sem kicsi világ. 

Kinél fog csak porosodni a polcon?

  • Bár a játék nagyon jól tervezhető és irányítható ameri, mégis magas a szerencsefaktor. Könnyen érhet minket felkészületlenül egy esemény, ami problémákat okozhat, illetve a "Chaos Bag"-ben mindig benne van az a bizonyos token, amit, ha kihúzunk, biztosan elbukjuk a próbát.
  • Ha beszippant minket a játék világa, akkor igencsak a pénztárcánkba kell nyúlni a folytatásokért. Egymás után érkeznek az újabb és újabb tartalmak, így aki nem akar egy hosszú távú elköteleződést, annak nem ez a jó választás.
  • A játékban sok a szabály, az újabb történetek és kártyák szinte mindig tartalmaznak a főszabálytól eltérő vagy új dolgokat. A kulcsszavak sokasága miatt bizony kéri az idő és energia befektetést, ami miatt nem egy könnyen tanulható játék.
  • Számos nyelven elérhető, de magyarul sajnos nem és szerintem nem is fog megjelenni. Rengeteg szöveg van benne, amit el kell olvasnunk. Erősen nyelvfüggő, így csak jó nyelvtudással érdemes belefogni. (Itt azért fontos megjegyezni, hogy hatalmas magyar rajongó tábora van a játéknak, akik folyamatosan készítenek fordításokat, nagyon jó minőségben.)
  • Sajnos aktuális probléma a készlet hiány. Igen komoly kutatómunkával lehet összegyűjteni egy-egy kampányt. Bár az alapdoboz könnyen beszerezhető, de a kampányok esetén könnyen szembe találhatod magad azzal a problémával, hogy szinte sehol sem kapható. Reméljük a kiadó orvosolni fogja ezt.

Vélemény


Ahogy már írtam, nálunk az Arkham Horror: The Card Game "A JÁTÉK". Bármikor szívesen elővesszük, mert mindig képes megadni azt az élményt, amit várunk tőle. Nagyon jól összerakott a játékmenete, élvezet újra nekifutni akár ugyanannak a küldetésnek is. A történet szépen íródik, ahogy haladunk előre és minden játék végén úgy érezzük, mintha egy új könyvet olvastunk volna. A folyamatosan bővülő tartalmak biztosítják, hogy újra és újra visszatérjünk ebbe a különleges világba. Bár kéri a játék a hosszú távú elköteleződést, de aki belevág ezen kalandba az garantáltan nem fogja megbánni. A készítők megmutatták, hogyan tud pár "papírlap" egy teljes világba vezető kaput kinyitni és megmutatni annak minden szögletét