... Kapitány, személyes napló, idő: 03:12.
Már ébren vagyok vagy még el sem aludtam? Nem tudom. 3 napja hagytam el a Nemesis fedélzetét egy mentőkabinban, azóta a whiskey-s pohár alját többet látom, mint az "ágyam". Teljesítettem a küldetést, megöltem a királynőt!
A mentőkabinból egy ideig még láttam a belső kamerarendszer képeit, hogy mi történik a hajómon. A felderítő tiszt talán még elérhette volna a mentőkabinom, de bepánikoltam és megnyomtam a kilövés gombot. A pilótám halt meg először. Látszott rajta, hogy feladta. De mielőtt puszta kézzel támadt volna rá a betolakodóra, még aktivált egy mentőkabint, hogy a többieknek esélyük legyen a menekülésre. Sajnos a halála felgyorsította az eseményeket. A második halott a tudós volt, aki lőszer hiányában szintén puszta kézzel küzdött, de hiába. Eközben a gépész hibernálta magát, abban reménykedve, hogy legalább a hajó egyben marad. A felderítő tiszt bírta a legtovább. Sosem felejtem el, azt a pillanatot, amikor a másik mentőkapszula bejáratánál elérte őt a vég. Csak a balszerencsén (és korábban rajtam) múlott, hogy nem élte túl. Végül a hajó rendszerei is feladták a szolgálatot, ezért a gépészt is magához ragadta a kaszás.
A legénységem és a királynő is halott. Remegő kézzel és bűntudattal a számhoz emelem a poharat... De legalább a királynő halott...
Történet
A Nemesis az Awaken Realms eddigi legsikeresebb játéka. Jelenleg a BGG 22. helyét elfoglaló társas igazi nagyágyúként érkezett meg és tarolt. A Kickstarter 2018-ban ért véget és még ezen év végén megkapták a vásárlók a játékot. Azóta már kapható a boltokban is, ráadásul nagy örömünkre magyar nyelven is megjelent.
A Nemesis eredetileg egy, az Alien világát bemutató játék lett volna, de végül nem valósult meg. Ezért a játékban az Alieneket Intrudereknek (magyarul betolakodóknak) hívják, a Nostromot Nemesisnek, Jonesy pedig szkafandert kapott és űrcica lett. Ezen kívül az ismert franchise szinte minden elemét megtaláljuk a játékban. Lárvák törnek ki a testünkből, királynő ellen kell küzdenünk, a felnőtt betolakodók mutatnak némi hasonlóságot savas vérű testvéreikhez és itt sem hallja senki a sikolyunkat az űrben. A Nemesisen érződik, hogy a készítők egy ízig-vérig Alien játékot szerettek volna készíteni, de végül különálló "világ" lett. Ennek ellenére sikerült teljesen visszaadni a xenomorph filmek hangulatát. Hozzánk 2019-ben érkezett meg egy példány és azóta is töretlen lelkesedéssel vesszük elő, hogy megtudjuk mit rejt a hajó fedélzete.
Hangulat
A Nemesis egy jól felépített ameri típusú játék. Alapvetően félig kooperatív, hiszen mindenkinek saját küldetése, célja van, de tény, hogy egyedül biztosan senki nem fog boldogulni. A játék továbbá lehetőséget ad arra is, hogy rejtett célok nélkül, teljesen kooperatívan játsszunk vele. A hangulatát a kissé hosszúra sikerült első bekezdés pedig jól megmutatja. Minden egyes játék alkalom egy külön történet, a saját kis űrhorror történetünk.
Miért van helye a polcon és az asztalon?
- Ameri játékhoz híven a történet nagy hangsúlyt kap. A csavar, hogy nem rögzített történetet akar elmesélni a játék, hanem a játék folyamán a játékosokkal alkotja meg a "filmünk" forgatókönyvét.
- A játékban, ahogy már említettem van teljesen kooperatív mód, de az igazi hangulatot a titkos küldetések adják meg. Vajon ki lesz az, aki a hajó megsemmisítését akarja elérni? Ki az, aki el akarja tenni láb aló a kapitányt? Vajon azért ment a fészekbe, hogy megsemmisítse, vagy csak egy tojást akar eljuttatni a Marson lévő kutatóbázisra? Tényleg működik a hajtómű?
- A fő mechanika a kártyáink elköltésével járó akciók. 3 fő akciótípusunk van:
- Alapakcióként pl. mozoghatunk a hajón vagy lőhetünk a betolakodókra.
- Használhatjuk a kártyáink (legyen az karakterkártya vagy megszerzett tárgy) képességét. Így akár újabb tárgyakat kereshetünk az adott szobában, javíthatjuk az elromlott berendezéseket a hajón, vagy éppen arcon fújhatjuk poroltóval a betolakodót, hogy az átmeneküljön egy másik helységbe.
- Aktiválhatjuk az adott szoba képességét. Pl.: Meggyőződhetünk arról, hogy a hajó tényleg a földre tart-e. Kiműthetjük magunkból a lárvát, ha találunk egyet a testünkben. Tüzet olthatunk, vagy akár elküldhetjük a jelet is.
- A kártyák mellett a leggyakrabban használt elem a dobókocka, melyből 2 különbözőt tartogat a játék számunkra. Az egyikkel azt "vizsgáljuk meg", hogy mekkora zajt csaptunk mozgásunkkal, a másikkal pedig a támadó akciónk sikeressége dől el. A Nemesisben folyamatosan azon dolgozunk, hogy csökkentsünk az olyan helyzeteket, amikor a szerencsén fog múlni a sikerük.
- A játék ritmusa nagyon hasonlít egy kerékpár versenyhez. Nagyon sokáig bolyban haladunk, hisz így tudjuk segíteni, húzni egymást. Közös érdekünk, hogy a legjobb módon haladjunk előre. Persze mindenki tudja, hogy valamikor valaki megpróbál kiugrani, hogy előnyre tegyen szert. Ennek az időzítése nagyon fontos, mert ha túl korán kezdünk el saját célunk felé kacsingatni, akkor könnyen találhatjuk magunkat szorult helyzetben. Ha pedig sokáig várunk, akkor valaki nagy eséllyel megelőz minket.
- A játékosok nagyon kevés módon tudnak egymásnak direktbe ártani. Ráadásul, ha nem segítünk a többieknek, a játék megmutatja, hogy egyedül nem sokat érünk. A játékosok a pálya alakításával, ajtók becsukásával, szándékos zajcsapással tudják a többieket kellemetlen helyzetbe hozni. De akár egy "véletlenül" rossz helyre dobott Molotov koktél vagy gránát is okozhat fejfájást a másiknak, pedig mi "csak" a betolakodótól akartuk megszabadítani a hajót.
- A játékot megnyerni csak akkor tudjuk, ha teljesítettük a küldetést és életben maradunk. Azonban a túlélés korántsem egyszerű. Íme a lehetőségek nem túl rövid listája, melyek során meghalhatunk: túl sok sérülést kapunk, fertőzés során kifejlődik bennünk egy lárva, a hajó hiperugrást hajt végre és a G erő széttép (ez a 15. kör végén következik be, ha nem hibernáltuk magunkat), a hajó nem a földre tart, a hajó felrobban az önmegsemmisítéstől, a hajót a lángok szedik szét, minden berendezés elromlik, a hajtóművek nem működnek. Ebből is látszik, hogy a végső cél csak akkor sikerülhet, ha együttműködünk legalábbis addig, amíg teljesítjük a küldetésünk. Természetesen a saját akcióink után nem maradhat el a betolakodók tevékenységei sem. A hajón lévő lények mozognak, támadnak és a fészek körről körre fejlődik. És ha ez már nem lenne elég, akkor váratlan esemény is tarkíthatják történetünket, egy-egy leszakadó mentőkapszulával vagy hirtelen tűzesettel a hibernálóban.
- A játék során, aki meghal kiesik. Azonban egy ügyes csavarral ezt is orvosolták, hogy ne csak a saját érdekünk legyen életben maradni, hanem próbáljuk társainkat is életben tartani. Ugyanis az első kieső átveszi az irányítást a betolakodók felett. Az eddig véletlen eseményeken alapuló betolakodó akciókat leváltja egy külön pakli, amit a kieső játékos irányít. Innentől megközelítőleg kb. 2 körünk van befejezni, amit még akartunk, mert elkezdődik a "mészárlás".
Ha már kevésnek érezzük az alapdobozt, mit is tehetünk?
- A kozmetikai frissítéseken kívül jelenleg 2 kiegészítő kapható az alapjátékhoz, amelyek a betolakodókat cserélik le:
- A Tébolyfantomok (Void Seeders) az őrület határára taszítanak minket, ugyanis testi épségünk megőrzése mellett, most már arra is kell figyelnünk, hogy a mentális állapotunk is megmaradjon. Ez a kiegészítő megmutatja, hogy az ágyunk alatt lévő szörny, gyakran csak a fejünkben létezik.
- A Karnomorphok (Carnomorphs) pedig felfalnak mindent, ami az útjukba kerül, legyen az holtest, tojás vagy bármi, ami ehető, ezáltal pedig növekednek és fejlődnek. Illetve a kiegészítő tovább feszíti az emberi test határait, ugyanis karaktereink mutációkkal változhatnak.
- Akiknek pedig sikerült Kicktarteren beszerezni az Aftermathet azok további 6 karakterrel, új szobákkal és eszközökkel, valamint egy epilógussal gazdagíthatják a világot.
- A további bővítések sorából kár lenne kihagyni az egyelőre Gamefoundon elérhető Nemesis Lockdown önálló "kiegészítőt", amely a marsi kutatóbázisra kalauzol minket, ahol újabb borzalmakkal kell szembenéznünk.
Kinél fog csak porosodni a polcon?
- A Nemesis az a játék, ahol az élmény fontosabb, mint a végeredmény, amely elég gyakran nem túl kedvező számunkra. A játékban nem könnyű nyerni, sőt gyakori az olyan játék, hogy senki sem nyer. Így ha valaki mindenképpen sikerrel akarja zárni a játékot, csalódhat magában az élményben is.
- Bár nem konfrontatív a játék, mégis ütközni fognak az érdekeink. Van úgy, hogy csak akkor tud teljesülni a küldetésünk, ha valakinek az a vesztét jelenti. Csak akkor ébredjünk fel a hibernálóban, ha elfogadjuk azt, hogy nem a szemben ülő játékos akar nekem rosszat, hanem a karaktere (és a célkártyája).
- A 6. játékos a szerencse. Minden igyekezetünk ellenére előfordulhat, hogy egy teljes tárat belelövünk a betolakodóba mégsem esik össze. A szerencse szerepe nagyon magas, sokszor elvesz és ritkán ad.
- Kell hozzá a nagy csapat. Bár kifejezetten jó solo módban és 2-en is, mégis 3 fő alatt nem adja át az igazi hangulatot. Minimum 4, de leginkább 5 fővel az legjobb.
- A játék grafikája rejt magában némi brutalitást, a történet pedig, amit elmesélünk biztosan tarkítva lesz horror elemekkel. Ezért mindenképpen érdemes mérlegelni, hogy milyen korosztállyal ülünk le játszani.
Vélemény
A Nemesis számomra a Legendary Encounters: Alien mellett a másik olyan játék, amely vissza tudja adni az Alien filmek hangulatát. Nagyon erős a téma, jól építkezik az egyes elemekből és kb. már a második játékalkalommal a szabályok is szépen letisztázódnak. Így minden adott, hogy az élményre koncentráljunk. A játék megteremt minden lehetőséget ahhoz, hogy ne csak az asztalon, hanem az asztal felett is játszunk. Nehéz lenne nem beleélni magunkat és játszeni a szerepünket, közben beszélgetni és minden szó mögött keresni a "valódi" érdeket. Ami viszont a legjobb, hogy mindezt olyan könnyedén teszi a játék, hogy egy percig sem érezzük nyomasztónak még a sikertelenséget sem. Nálunk eddig minden egyes játékalkalmat inkább az önfeledt szórakozás jellemzi, mintsem a görcsös feladat teljesítés.
Nem kérdés, hogy az alapjáték a 2 kiegészítővel még számos alkalommal a polcról az asztalra fog kerülni és a setup után mindig izgatottam várjuk, hogy aznap esete milyen történetet fog elmesélni nekünk a Nemesis villogó fénnyeivel tarkított folyosói.
Új hozzászólás