2021. október 14.

On Mars vélemény / Ezzel társasozunk mi!

On Mars vélemény / Ezzel társasozunk mi!

- Jó estét! A híreink után egy különleges interjúval folytatjuk, ugyanis élőben kapcsoljuk a marsi expedíció szakértőjét, Dömét.
Hogy halad a Mars kolónia építése?
- Köszönjük a kérdést, szépen alakul. 4 vállalatnak sikerült erőforrásokat és legénységet eljuttatni a bolygóra. Közös erővel már létrehozták egy 3 blokkból álló generátor komplexumot, ami ellátja árammal a 2 üvegházat. Továbbá egy 3 épületből álló atmoszféra generátort és 4 zsilipes vizes blokkot. Vagyis karnyújtásnyira vagyunk, hogy elérjük a következő mérföldkövet.
- És hogy alakulnak az erőviszonyok a cégek között?
- A Techto Kft. nagyon nagy előnyre tett szert, mivel a kulcsfontosságú technológiákat magához vette, így kissé most mindenki tőle függ. A Marslakók Bt. bár sokkal kisebb cég, de sikerült a legjobb szakembereket megszereznie, akik segítségével rövid idő alatt több feladatot tud végrehajtani. A Kalkulon Zrt. agytrösztjei pedig mindig 3-4 lépéssel előre gondolkodnak. A szépen összerakott ütemterveikkel esélyes, hogy a legjövedelmezőbb céggé fejlődhet. És itt van még a Phobos Kft. Sajnos nekik nem jól áll a széna. Olyan technológiát fejlesztettek, amit senki sem használ, mindig akkor érkeznek az űrállomásra, amikor már nincs nyersanyag, folyamatosan emberhiánnyal küzdenek és szinte mindig az orruk elől hozzák el a legjobb épületek tervrajzait.
- És mit tud mondani a pletykákról, hogy idegen életformát láttak a kolóniától nem messze?
- Hogy mondta? Nem hallom túl jól...Úgy... tűnik... megszakad...a....

Történet


Aki ránéz a 2020-ban megjelent On Mars dobozára és meglátja Ian O'Toole és Vital Lacerda páros nevét, az egyből tudhatja melyik klasszikus "Disney mesét" tartalmazza a doboz: A szépség és a szörnyeteget. Persze nem a személyükre vonatkozóan. A szépséget Ian O'Toole munkássága képviseli, melynek köszönhetően a dobozon belül vár egy gyönyörűen kidolgozott grafika, amely asztalképével igazán odavonzza a tekinteteket. A "szörnyeteget" pedig a Vital Lacerda által megálmodott játék adja, amely a BGG közössége 4.64-es (max. 5 lehet) nehézségűnek szavazott meg. Lacerda nevéhez a könnyed játékélmény nem kapcsolható, azonban, ha elég bátrak vagyunk megküzdeni a "szörnyeteggel" rengeteg izgalmas játékestet adhat. Az On Mars sajnos a mi polcunkon (egyelőre) nem található meg, azonban egy kedves barátunknak megvan, ezért a heti rendszerességgel megtartott klubestéken időről-időre előkerül, hogy újra felfedezzük a Mars kietlen pusztaságát. 

Hangulat


A játék nagyon szépen adja a vörös bolygó elszigeteltségének hangulatát. Az első körökben minden nyersanyag szűkös, csupán pár dolgot tudunk végrehajtani. Folyamatosan függünk a földről érkező erőforrás utánpótlástól és a többi játékos által irányított vállalat technológiájától. Ahogy haladunk előre, úgy teremtjük meg magunknak és társaiknak a lehetőségeket, miközben kezd létrejönni az önfenntartó gazdaságunk. Nagyon ügyes egyensúlyt sikerült létrehozni a játékban az "együtt, de önzőn kettősségben". Együtt építjük a felszíni létesítményeket, az általunk kifejlesztett technológiákat bárki használhatja, a létfenntartó rendszert közösen fejlesztjük, mégis mindenki azért küzd, hogy a végén övé legyen a legnagyobb vállalat. Az On Mars egy erősen tematizált nehéz euro játék, ahol bár a végén győzelmi pontok döntik el a győztes személyét, mégis sokkal erősebb benne az érzés, hogy épületeket építünk, szakembereket irányítunk, technológiát fejlesztünk és ezáltal belakjuk a Mars felszínét. 

Miért van helye az asztalon?

  • Az On Mars igazi nehézbombázó a komplexitását tekintve, ezért abszolút "agyégető" érzésünk lehet tőle, de a játék megismerése után kellően beleránt a világba.
  • Vállalatokként folyamatosan versengünk, nagyon magas az interakció. Az akciók többsége a központi táblán zajlik, és ahogy halad előre a játék, úgy egyre inkább a saját játékunk részévé válik, hogy a többi játékos tábláját is aktívan figyeljük. 
  • A játékosok közti interakciók jutalmazóak. Ha magunkhoz veszünk egy technológiát, melyet később más használ, akkor azzal mindketten nyerünk valamit. Ő előrébb kerül, mi pedig nyersanyaggal kompenzálva vagyunk, hiszen a mi "know-how" tudásunkat vette igénybe. 
  • (Főleg) 4 játékos esetén szűkössé tud válni a játék. Bár sosem kerültünk olyan helyzetbe, hogy semmit nem tud egy játékos csinálni, mert minden lehetőséget elvettek tőle, de azért figyelni kell, hogy jól időzítsük az akcióinkat.
  • A körünkben egy fő akciót és egy mellékakciót (feltéve, ha tudunk) hajthatunk végre. A mellékakció fontosságát nem szabad alábecsülnünk, mert megeshet, hogy ez lesz a győzelmünk kulcsa. Ezért törekedni kell arra, hogy mindig legyen mellékakcióra is lehetőségünk.
  • A játék fő mechanikája a munkáslehelyezés. Az egyes akcióhelyek megnevezése után kolonizáló meeplejeinket tudjuk mozgósítani. Az alap "lehelyezek egy munkást és végrehajtok egy akciót" mechanikán azonban csavart egyet a szerző és 3 különböző akcióhely típust hozott létre:
    • Bejelentés alapú akcióhelyek: Ezek esetében nem kell munkást lehelyezni, csupán jelezzük, hogy azt az akciót hajtjuk végre. 
    • Zöldeskék (Teal) akcióhelyek: Ezeket az akcióhelyeket bármennyiszer használhatjuk, akár egymást követő körökben is. Azonban minden ott lévő munkás után extra költséget kell fizetnünk azért, hogy használhassuk.
    • Piros (Red) akcióhelyek: Csak egy munkásunk lehet ezeken a helyeken. Minden játékosnak dedikált helye van, és amíg ott van a munkásunk, addig nem tudjuk újra aktiválni. 
  • Van lehetőségünk egy akció többszöri megismétlésére, melynek feltétele az akcióhelyhez kötött. (Az akcióhely alján található) Ezek extra költsége legtöbbször kristály vagy munkás fárasztás lesz. 
  • A központi tábla két részre van bontva, vagy a bolygó körüli űrállomáson hajtunk végre akciókat vagy a felszínen gyarapítjuk a kolóniát. Körünkben csak azok az akciók elérhetőek, ahol éppen tartózkodunk, úgyhogy jól kell időzíteni mikor utazunk fel az állomásra és mikor térünk vissza a felszínre. A körök végén tudunk utazni, de mindaddig amíg nincs saját rakétánk, addig függünk a közös űrsikló aktuális útvonalától. Ezért utazásunk időzítése kiemelten fontos. 
    • Az űrállomáson szerezhetünk technológiákat és fejleszthetjük azokat, magunkhoz vehetünk földről érkező nyersanyagokat, valamint tervrajzokat a speciális épületek megépítéséhez. Ezen akcióhelyek célja, hogy a felszíni akcióink előkészítése és bővítése.
    • A felszínen pedig építjük a létfenntartó épületeket és továbbfejlesztjük azokat speciális épületekké. Szakembereket fogadhatunk fel és játék végi célokat szerezhetünk. Mozgathatjuk az építő robotjainkat vagy akár a felszínt is kutathatjuk a Roverrel. És amikor már kellően lakható a bolygó, akkor újabb embereket (és rakétát) hozhatunk a földről. 
  • A játék végét az határozza meg, hogy a játékosok mennyire igyekeznek teljesíteni a 3 közös küldetést (szakemberek szerzése, robotok számának növelése, speciális épületek létrehozása, stb.) és hogyan halad az LSS (Life Support System, vagyis létfenntartó rendszer) fejlesztése. Az LSS-t azzal tudjuk növelni, hogy folyamatosan lakhatóbbá tesszük a bolygót az épület komplexumok bővítésével. Erre különösen kell figyelni, mert rengeteg plusz pontot adhat játék közben, illetve mindig van egy kis bónusz, amit kapunk, ha dolgozunk a közös cél elérésért. 
  • Az On Mars nagyon ügyesen lavíroz a folyamatos taktikai döntések és a hosszú távú stratégia felépítése között. A többi játékos által teremtett lehetőségekre érdemes azonnal lecsapni, de mindig szem előtt kell hosszú távú terveinket. Specializálódni kell a játék során, mert mindent nem fogunk tudni egy játék alatt megcsinálni.
  • Az újrajátszhatóság magas, annak ellenére, hogy a komponensek többségével találkozni fogunk már az első játék alkalmával. Bár egyéni és közös céljaink változnak, azonban, mivel nincs lehetőségünk mindent csinálni, ezért a játék végén hamar elfog minket a "következő játék során, ezt fogom megpróbálni" érzés. 
  • A játék során szerzünk ugyan pontokat, de a legtöbb pontot a játék végi kiértékelés fogja adni. Épületeink, szakembereink, LSS hozzájárulásunk, technológiánk, egyéni céljaink mind-mind pontokhoz juttatnak, ezért fontos, hogy jól optimalizáljuk ezeket.
  • Minden játékosszámmal izgalmas és kiegyensúlyozott a játék. Jól skáláz, 2 fő esetén bőven van lehetőségünk az önmegvalósításra, 4 játékossal pedig kellően szűk, ezért teljesen más élményt ad különböző játékosszámnál. 

Kik fognak mindig más játékra szavazni?

  • Lehetne vitatkozni azon, hogy a BGG 4.64-es komplexitás száma valóban annyi-e? (Lehet csak 4.61 vagy inkább 4.67? :D ) De az biztos, hogy a magas szám reális és ennek megfelelően kell kezelni. Ha megismerjük a játékot az egyes elemek szépen összeérnek és a fogaskerekek beindulnak. Látjuk magunk előtt a játék motorját, azonban ez sok idő. Bármennyire is jó a szabálykönyv, a tanulása és értelmezése még egy gyakorlott játékmester mellett sem könnyű. Az első játék alkalommal biztosan elveszve érezzük majd magunkat, 2-4 játék után kezdjük megérteni és kb. az ötödik játéknál már látjuk az összefüggéseket. A Lacerda komplexitás nagyon jó, ha valaki erre vágyik, de könnyen belecsöppenhetünk egy 1-1,5 órás szabály ismertetőbe, ha leülünk az asztalhoz. 
  • Komplex és hosszú. Két játékos esetén min. 2 órát rá kell szánni, négy játékosnál bőven túlléphetjük a 4 órás határt. Bár a magas interakció miatt garantáltan asztalhoz szögezi a csapatot, azért egy két helyzetben belassulhat, miközben mi már 2-3 akciót elterveztünk előre. 
  • Szintén a komplexitásból adódik, hogy nagyon adminisztratív. Nagyon sok dologra kell figyelnünk és bár a játékos tér igyekszik minket ikonokkal terelgetni, mégis számos olyan pontja van a játéknak, ahol emlékeznünk/tudnunk kell, hogy mi történik. A költségek megfizetésétől kezdve, a munkások oda vagy éppen oda nem rakásán át, az erőforrások/épületek megszerzésig minden tartalmaz valami olyan apróságot, amire külön kell figyelni. A technológiák használatánál keresgéljük, hogy ki fejlesztette le, neki be kell jelentenünk, hogy használjuk, amire ő nyersanyagot kap, amit felhasználhat azonnal vagy elraktározza (ha tudja). A körünk hatással lehet a többi játékosra is, ezért akkor sem lankadhat figyelmünk, ha éppen nem mi hajtjuk végre az akciót
  • Bár a társasjáték piacon általános drágulás jellemző, mégis ennél a játéknál megemlítendő az ára. A Delta Vision kiadó jóvoltából idén érkezik magyar nyelven, de az 50.000 Ft-os alapár kimagasló a piacon. A játék bőven tudja kompenzálni ezt az árat az élménnyel, de csak akkor, ha sok időt is szánunk rá. 

Vélemény


A bevezetőben említett 4 fős társas csapatunkkal hétről-hétre szavazással döntjük el, hogy mit vigyünk a klubba. A listán folyamatosan visszatérőként jelen van az On Mars. Egy mesterien összerakott játék, mely bőven ad lehetőséget az újra játszásra. Nehezen absztraktosodik, minden eleme azon dolgozik, hogy a MarsOn érezzük magunkat. Komplexitása ellenére a játék végén mindig egy, bár fáradt, de lelkesedéssel teli csapat áll fel az asztaltól. Az On Mars olyan élményt nyújt, mintha elmennénk hegyet mászni. Lesz, aki a túra után soha többet bakancsot se akar húzni a lábára, de lesznek, akik megrázzák magukat és fáradtan, lezsibbadva keresik a következő alkalmat, hogy újra belevágjanak a Olympus Mons meghódításába.