2021. november 16.

Anachrony vélemény / Ezzel társasozunk mi!

Anachrony vélemény / Ezzel társasozunk mi!

 ... Úgy érzem a por sosem fog már eltűnni. Egykoron Wellspring tiszta levegője járta át a testemet, de most az összeomló főváros pora tölti csak meg. Nem félem azt, ami ezután jön. Megtiszteltek, hogy kiválasztottak, a Neya-val való egyesülésre, és megtiszteltetés, hogy engem küldtek az evakuáció lebonyolítására. Bár hiszem azt, hogy Talma meg fogja védeni a városunk, mégis segítenem kellett az emberiséget, ahogy csak tudom. Haulani Patriarcha parancsára megerősítettük a létfenntartót 3 új egységgel, hogy elég víz legyen a munkálatokra és Zuriel áldásával 5 géniuszt és elégséges aranyat biztosítottunk. Az evakuáció sikeres volt, még egy kutató állomás van a fővárosba, de ha az is összeomlik, akkor vége. Az exopáncélom már nem működik, így ismét saját tüdőmet használom. Érzem azonban, hogy sejtről sejtre pusztulok belülről, de készen állok és nemsokára eggyé válok a Természettel... 

Történet


Egy kis neutroniumot felhasználva vissza kell utaznunk 2016 májusába, amikor is elindult az Anachrony első Kickstarter kampánya. A Mindclash Games magyar csapatának második játéka szép sikert ért el, ezért nem meglepő, hogy 2019 áprilisában tovább bővítették az aszteroida által megtépázott világ történetét. A mi életünkből a KS-ek ugyan kimaradtak, azonban tavaly sikerült az univerzumhoz tartozó összes dobozt beszerezni. Szerencsére a bolti változattal sem kellett kompromisszumot kötnünk, minden tartalom elérhető lett, ráadásul a Reflexhopnak köszönhetően idén magyarul is megjelent. A Mindclash csapatára nagyon büszkék lehetünk, hisz a BGG-n a Top 50-ben szereplő játék igazi nagyágyúnak számít és a nehéz euro élményt keresők biztosan nem csalódnak benne. 

Hangulat


Nézzük, mit adtak nekünk az időutazók? Az Anachrony megalkotása során nagy hangsúly került arra, hogy ne csak pontokat számlálgató agyégető élmény legyen, hanem valóban egy élő, működő világba csöppenjünk bele. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az 50 oldalas "Art and Story book", ami azokat célozza, akik többet meg akarnak tudni a neutronium érkezéséről, a Világ Tanácsról és a 4+1 útról, amit az emberiség választott. Persze ez nem szükséges a játékhoz, azonban ez a fajta átgondolás megadja az alapokat ahhoz, hogy a játék előkészítése után minden a helyére kerüljön a világban. Összefoglalva egy valóban jól tematizált euro játékot kapunk, ahol a felépített világ felszíne alatt, egy igazán gondolkodtató mechanikai sokszínűség bújik meg. És ha érdekel, hogy mi kell ahhoz, hogy túléljük a kietlen Föld hétköznapjait és felkészüljünk a jövő veszedelmeire, akkor olvass tovább!

Miért van helye a polcon és az asztalon?

  • Az Anachrony dobozában egy közepesen nehéz euro típusú társasjáték lapul.
  • Az alapjáték 4 választható frakciót tartalmaz, melyet a Fractures of Time kiegészítő egy ötödikkel bővít. Ugyan a játék ad lehetőséget arra, hogy viszonylag hasonló körülménnyel kezdjünk, azonban szerintem akkor lesz igazán teljes, ha a frakciók aszimmetriáját kihasználva fogunk neki a játéknak. 
  • Bár a központi tábla fix és minimálisan változik az előkészítés során, a magas újrajátszhatóságot biztosítja a játékostáblák, az evakuációs feltételek, illetve a vezetők kiválasztása. Ezért sosem fogjuk azt érezni, hogy ugyanazt a stratégiát csináljuk játékról, játékra. 
  • A játék fő eleme a munkáslehelyezés, ami két fő csoportra bomlik:
    • A városunkban saját épületeinkre helyezünk munkásokat. Ezek az akcióhelyek csak számunkra elérhetőek, miután megépítettük az épületet, nem kell azon aggódni, hogy lerabolják elölünk. 
    • Ha pedig a központi táblán szeretnénk barangolni, akkor a zord körülmények miatt exopáncélt (Exosuit) kell felvenni, hogy vizet gyűjtsünk, kereskedjünk a nomádokkal, kutatási projektekben vegyünk részt, új munkást toborozzunk, épületet építsünk vagy a szükséges nyersanyagokat gyűjtsük be. A külső helyszínekért már komoly harc folyik, ugyanis ezek száma limitált. Könnyen lehet, hogy egy hőn áhított épült leépítésével azért kell várni, mert más már elfoglalta azt a területet. 
  • Akár a saját városunkban barangolunk, akár exopáncélt öltünk magunkra, mindenképpen szükségünk lesz munkásokra. 4 típusú munkás van a játékban: adminisztrátor, tudós, mérnök és zseni képeben. Ez utóbbi jokernek számít, tehát helyettesíthet bármilyen más munkást.
    Az akcióhelyeknél pedig fontos figyelni az adott hely feltételeit, ugyanis előfordulnak korlátozások bizonyos munkás típusokra, de akár bónuszhoz is juthatunk, ha a megfelelő embert küldjük az adott helyre.
    • Az erőforrásaink igencsak szűkösek, ezért jól át kell gondolni mire költjük őket. Minden egyes kibányászott aranyért, uránért, titánért vagy éppen neutroniumért meg kell küzdeni. A 4 alap nyersanyagon túl szükségünk lesz még energiamagra, ugyanis az exopáncélokat főleg ezzel tudjuk beindítani. Ezen felül kiemelt figyelmet kell szentelnünk a tiszta víznek is, mert a Földön ez lesz a legértékesebb erőforrásunk. 
    • Az alapjáték maximum hét fordulón keresztül zajlik. A fordulók az alábbi fázisokra oszthatóak:
      • Előkészítjük az adott fordulót. Kártyák segítségével felhelyezzük a forduló során aktuálisan elérhető nyersanyagokat és munkásokat. Ezek száma és összetétele erősen limitált. 
      • Használhatjuk a játék egyik fontos mechanikáját, az időutazást. Az idővonalon visszaküldhetünk embert, nyersanyagot, exopáncélt, az aktuális fordulónkra. Ezt majd egy jövőbeli fordulóban kell megteremtenünk és visszaküldenünk. Az aktuális fordulónkban csak élvezzük az előnyét.
      • Azonban vigyázzunk, mert a túl sok időutazás paradoxonokat okoznak és ha óvatlanok leszünk, akkor anomáliák képződnek városunkban. Ezek amellett, hogy csökkentik a beépíthető területeket, még mínusz pontokat is adnak a játék végén. Persze van rá mód, hogy eltüntessük őket, de ennek mindig komoly ára van. 
      • Az akciónk előtt még teendőnk meghatározni az exopáncélok számát, amit használni szeretnénk adott fordulóban. 
      • Miután mindent előkészítettünk az aktuális kezdőjátékostól kezdve mindenki végrehajt egy akciót, egészen addig, ameddig már nem tudunk mit végrehajtani és úgy döntünk, hogy passzolunk.
      • Ha mindenki passzolt, akkor "letisztítjuk" a táblákat, levesszük a munkásainkat és a megfelelő helyre tesszük őket (alvó vagy ébrenléti állapotba). Ezután elkezdjük a következő fordulót vagy végigkövetjük az aszteroida becsapódását. 
    • Saját táblánkon 4 típusú épületet húzhatunk fel. Az erőművek (Power Plant) az időutazás lehetőségét teremtik meg, a gyárak (Factories) az erőforrás termelést segítik, kompenzálva a központi tábla szűkösségét, a létfenntartó épületek (Life Support) az életet adó vizet hozzák el a városunkban, a laboratóriumok (Labs) egyéb speciális hatásokkal erősítik akcióinkat. 
    • Az épületek mellett dönthetünk szuperprojektek megvalósítása mellett is, melyek szintén a táblánkra kerülnek. A szuperprojektek megépítéshez szükségünk lesz erőforrásokra és tudásra is, melyeket a kutatás akcióval tudjuk megszerezni. Minden korszakhoz 1 db szuperprojekt tartozik, és csak azt építhetjük meg, amelyik korszakban éppen tartózkodunk. Időutazással természetesen korábbi korszakok szuperprojektjeire is szert tehetünk. A szuperprojektek nagyon erős épületek, amik folyamatos hatásukkal vagy plusz akció lehetőséggel segítenek hozzá a végső célhoz. 
    • A játék során fordulópont az aszteroida becsapódása, ami az alapjátékban a 4 forduló után következik be. Ezután maximum 3 fordulónk lesz még arra, hogy minden akciót végrehajtsunk, amit csak szeretnénk. A becsapódás hatása, hogy minden fordulóban fixen elérhetővé válik az aszteroida anyagát képező neutronium, azonban pusztítása miatt a főváros épületei összeomlanak, ezért a központi tábla akcióhelyei (kutatás/építés/toborzás) folyamatosan eltűnnek.
    • Mivel azonban a jövőből visszaküldött üzenetnek hála végig tudjuk, hogy be fog következni a becsapódás, így elő tudjuk készíteni az evakuációt. Az evakuáció egy, a becsapódás után egyszer használható akció, ahol jelentős pontokat tudunk szerezni attól függően, mennyire ügyesen készülünk fel erre a pillanatra. 
    • A játék a 7. forduló végén vagy az utolsó főváros épület leomlása után következik be. A végén kiértékeljük épületeinket, frakciótáblánkat és a játék végi célokat, valamint büntetés kapunk a létrehozott anomáliák és az idővonalon hagyott időszemetünk után. A játékot a legtöbb pontot összegyűjtő játékos nyeri
    • A játék nagyon jól skálázódik 2-4 fő játékos esetén, az akcióhelyek miatt 3 fővel a legszűkebb, de ez sem zavaró. 4 játékos esetén a táblánk másik oldala több akció helyet biztosít. Az alapjáték dobozába ugyan nem került bele a Solo mód (csak a Fractures of Time kiegészítőben), azonban külön kiemelendő, hogy PnP formátumban a Mindclash oldalán elérhető. 

    Ha már kevésnek érezzük az alapdobozt, mit is tehetünk?

    Bár az alapjáték önmagában is bőven teljes élményt tud adni és az újrajátszhatóságra sem lehet panasz, a kiegészítők ezt tovább fokozzák. A kiegészítők modulokra vannak szétosztva (de már az alapjáték is van pár modul), melyek kombinálása még inkább segítenek az agysejtek leégetésében. 

    • Alapjáték dobozában található modulok (Essential Edition)
      • Alternatív idővonal: Ahol már nem csak az számít, hogy mit küldünk vissza az időben, hanem az is, hogy milyen sorrendben. A visszaküldött dolgok számától és a játékos sorrendtől is függ, hogy további előnyökhöz vagy éppen hátrányokhoz jutunk. Ezzel egy kis taktikai fűszert kap az időutazásunk. 
      • Kezdő erőforrás draftolás: Bár a frakciók más nyersanyag állománnyal kezdhetnek (a tábla B oldala), dönthetünk úgy is, hogy a kezdő erőforrás kártyák alapján mi magunk rakjuk össze az induló állapotunkat.
      • Játék végi cél kiválasztása: A véletlen felhelyezés helyett a játékosok választják ki a célokat.
    • A végítélet árnyékában kiegészítő (Classic Expansion pack)
      • A végítélet napja modul (Doomsday): Ennek segítségével a becsapódás idejét tudjuk játék közben változtatni, ezáltal előrébb hozva vagy akár teljesen elkerülve a katasztrófát. Itt a frakciónk határozza meg, hogy melyik irányt kell segítenünk.
      • Az új föld hírnökei modul (Pioneers of the New Earth): Exopáncélunkkal immár a főváros meglátogatása mellett kalandozhatunk a világban is, ahol a számos veszély ellenére rengeteg felfedezni való vár ránk. A kaland kártyákkal nyersanyagokat vagy egyéb akciókat szerezhetünk.
      • A világtanács őrzői modul (Guardians of the Council): Kapunk egy alternatív exopáncélt, amit a modul nélkül valamelyik játékos használhat, de ha a modult használjuk, akkor bárki megszerezheti ezeket az új exokat, amik képesek ember nélkül is működni, illetve plusz főváros akciókra adnak lehetőséget.
    • Future Imperfect expansion
      • Neutronide buildings: 4 új épület kapunk, amelyek bekeverhetőek a már meglévők közé.
      • Hypersync Future Actions: Az erőforrások mellett most már akciót is tudunk "kölcsönözni" a jövőből, úgyhogy végrehajthatunk egy főváros akciót, exo használat nélkül, azonban ezt a jövőben rendeznünk kell.
      • Quantum Loops: Tovább növelve az időutazás lehetőségeit, speciális kártyákat szerezhetünk a jövőből. 
      • Intrigues of the Council: A fix játék végi célok lapokat félrerakva a játékosok állítják össze a játék során, hogy milyen kiértékelés lesz a végén. Ez komoly taktikai elemmé válik, mivel akár negatív pontokkal is sújthatjuk játékostársainkat. 
    • Fractures of Time expansion
      • Fractures of Time: Az igazi nagy dobozos kiegészítő, ami az alábbi elemekkel bővíti a játékot: 5. frakció, új vezetők minden már meglévő frakcióhoz, flux, mint új erőforrás és operátor, mint új munkás bevezetése. Játékos tábla kiegészítés, ami számos akció lehetőség mellett bevezeti a blink akciót, mellyel a már lehelyezett exopáncélunkat tudjuk átteleportálni másik helyre és annak hatását tudjuk így aktiválni. 
      • Chronobot & Chronossus: A régi és egy új, átdolgozott egyjátékos játékmód komponensei is helyet kaptak a dobozban, úgyhogy a PnP mellett már jó minőségű komponensekkel is kapunk lehetőséget a Turczi Dávid által tervezett Solo mód legyőzéséhez. 
      • Variable Anomalies: Ha már úgy érezzük, hogy kevés lenne a fejben lebonyolított egyenletekhez az eddig táblán lévő információ, akkor a fix anomáliák helyett már különbözőkkel is képezhetünk új döntési pontokat. De vigyázzunk az anomáliák további problémákat okozhatnak így, hiszen nem csak, hogy foglalják az épületeink helyét, hanem folyamatos negatív hatásokkal nehezíthetik a játékunkat. 
    • Exopáncél készlet kiegészítő (Exosuit Miniatures Set)
      Végül pedig egy csak kozmetikai kiegészítő, ami a játékban alapból megtalálható karton exopáncél jelölőket cseréli le látványos minikre. 

      Kinél fog csak porosodni a polcon?

      • Ízig vérig sci-fi hangulatú játék, temporális hasadások kerülnek utunkba, időhullámokat stabilizálunk és részecske ütköztetőt építünk. A téma nagyon erős és bár tud absztraktosodni, mégis mindig előttünk lesz, a világ, amit teremt. Ugyan ez a játék egyik fő pozitívuma is, de pont ez is lehet egyesek számára az elrettentő.
      • Közép-nehéz euro, nem kevés ikonnal, gyakori szabálykönyv bújással. Még több játék után is bőven előfordul, hogy meg kell nézni egy szabály helyes alkalmazását, főleg, ahogy a komplexitás nő az egyre több modullal. Minden épület egyedi és bár az ikonok segítenek, mégis mi magunk is gyakran inkább fellapozzuk a szabálykönyvet, hogy szövegesen leírva megnézzük, mit is csinál pontosan a 311-es létfenntartó épület. A szabálykönyv azonban kellőképpen segít a megértésben, arra nem lehet panasz. 
      • Nálunk az egyik legnagyobb helyigénnyel rendelkező játék. Már 2 játékos esetén 1 modul hozzáadásával is bőven eléri a nagyméretű asztal határait. 4 játékos esetén az asztalok összetolása elengedhetetlen.
      • Rengeteg komponenssel dolgozik a játék, a ki- és elpakolási idő nem rövid. Tény, hogy a hosszú előkészítés után, hosszú játékidőt is kapunk. Ha belekezdünk nem érezzük egy percig sem azt, hogy több a setup, mint maga a játék. Azonban számoljunk vele, ha belekezdünk, akkor előkészítéssel, játékkal és elpakolással együtt 2 és 4 órán keresztül nem nagyon fogunk mást csinálni

      Vélemény


      Nagyon sokáig gondolkoztunk az Anachrony beszerzésén, mert bár mindig is nagyon érdekelt, de mégis valahogy időről-időre hátra került a kívánságlistán. Aztán 2020 novemberében megvettük és csak az a gondolat merült fel bennünk, hogy miért nem hamarabb. :) Ahogy jöttek a játékalkalmak egymás után, próbálgattuk a frakciókat és a modulokkal növeltük a komplexitást, egyre jobban kúszott előre a TOP listánkon. Majd végül elérkezett arra a pontra, amikor már nem tudott feljebb kúszni, mert elérte az első helyet az euro kategóriában. Hatalmas újrajátszhatósága, stratégiai és taktikai küzdelme, hangulata, annyira magával ragadott, hogy 2-3-4 fővel bármikor szívesen rakjuk az asztalra, mert tudjuk, hogy nem fogunk csalódni. Az Anachrony nem egy Szent Grál, amit minden játékos keres, de nálunk abszolút első helyezett lett és nyugodt szívvel merem ajánlani azoknak, akik az elkerülhetetlen vég bekövetkezte ellenére is neki mernek futni ennek a nagyszerű Elmék Összecsapásának.