... Maeldur maga alá húzza székét, majd hosszasan belekortyol mézsörébe a kereskedők mellett felállított ivósátorban. Hosszúra sikerült a mai napja is és bár dolga lett volna az alkimisták vásárán, mégis úgy döntött a közelebbi telepen áll meg feltölteni készleteit és regenerálódni. Miközben elméjében a tűz síkjának mágiáit rendezi, hirtelen száz hegy összeomlásának zaja rántja vissza erre a létsíkra. A környéken tomboló kristálygólem ismét felébredt és a tombolása szétzúzza a tájat. Kirohanva látja, ahogy a pusztulást jelző porfelhő egyre csak közeledik felé. Lelki szemei elé tárul a távolban megsemmisült bányák és mezők, melyek a gólem útjába kerültek. Maeldur azt reméli, hogy a gólem hamarabb fog elfáradni, mintsem odaérne hozzá. De a gólem testét átjáró sötét mágia úgy tűnik most nem apad. Hirtelen a tábor felé magasodik, testével eltakarja a napot miközben megemeli öklét, hogy azt lecsapva elpusztítsa a tájat és annak minden lakóját. Maeldur összpontosít, hogy egy védőmágiát idézzen meg maga köré, azonban a gigászi teremtmény úgy semmisíti azt meg, mint hangyavárat az ágyúgolyó. Hirtelen sötétség lepi el elméjét, majd ismét a fény rántja vissza a valóságba. A feltámadás mindig fájdalmas. Ahogy feltápászkodik újjászületett testével a templomban, csak egy gondolat motoszkál a fejében. Miért nem az alkimistákhoz ment ...
Történet
2020. februárjában találkoztam először az Euthia társasjátékkal, akkor még csak hírlevélre lehetett feliratkozni az induló Kickstarter kampány miatt. Bár a cseh készítőknek ez az első játéka, mégis számos jel mutatott arra, hogy egy jól átgondolt és letesztelt alkotásra lehet számítani. Nagy csalódás nem ért, amikor májusban elindult a kampány és kiderült, hogy valóban ígéretes játékra lehet szert tenni. Az ígéret az volt, hogy a Heroes of Might and Magic hangulatát élhetjük át, számítógép helyett ezúttal az asztalon. Mi hamar be is szállítunk a kampányba és vártuk az érkezést, ami 2021 decemberében (körül-belül fél éves csúszással) meg is történt. A doboz hatalmas, alapjátékban ennyi komponenssel még nem találkoztunk, a kérdés már csak az volt, hogy a játékmenet is hasonlóan epikus lesz-e?
Hangulat
A fantasy világ, amit kapunk elsőre talán szokványosnak mondható. Magunkra kell ölteni egy varázsló, harcos, tolvaj vagy akár törpe szerepét, aki megküzd a rá leselkedő szörnyekkel, miközben felszereléseket és tapasztalati pontokat gyűjt. Az ellenünk sorakozó szörnyek serege között is megtaláljuk az ismerős teremtményeket: pókok, óriás skorpiók, élőhalottak, trollok és persze sárkányok. A játék gyönyörű. Az élénk színek tökéletesen megteremtik a fantasy hangulatot az asztalon. A játék során miközben felfedezzük a vidéket, találkozunk küldetést adó személyekkel, helyszínekkel, kincset rejtő bányákkal és elementálokkal is. Azonban mindez csak a színes ruházat a játékmenet testén, ugyanis a váza, ami mozgatja a játékot egy szinte tökéletesen összerakott rendszer, amiben minden megtalálható, hogy valóban kalandoroknak érezzük magunkat egy veszedelmekkel teli világban.
Miért van helye a polcon és az asztalon?
- Az Euthia egy jól ötvözött hibrid, ahol az ameri világteremtése találkozik az euro játékok tervezhetőségével, megfűszerezve felfedezéssel, szerencsével és némi direkt interakcióval.
- Induláskor ki kell választanunk egy szenáriót, ami meghatározza játékunk hosszát, a teljesítendő célt és egyéb speciális szabályokat is tartalmazhat. Bár vannak kooperatív küldetések, mégis a legtöbb küldetésben egymás ellen versengünk, hogy elnyerjük a dicsőséget, hisz a játékot a legnagyobb hírnévvel rendelkező játékos nyeri.
- 6 választható hős szerepét ölthetjük magunkra, akik mindegyike saját képességfával rendelkezik, a táblájuk egyedi, így más ütemben tudnak felszereléseket és képességeket szerezni. Hőseink között pedig olyan nevekkel találkozhatunk, mint a segítőkész varázslónő Aél, a barbári erővel rendelkező Dral, Maeldur a tűzmágus, Keleia a vadász, a tomboló dühét mágiává gyúró Taesiri vagy a kicsi, de brutális törp Skoldur.
- Ahogy fejlődik a hősünk úgy kell döntenünk az elérhetővé váló karakter-specifikus képességek és felszerelések közül, hogy melyiket használjuk a játék során és melyik kerül vissza a dobozba. Így a 6 karakterosztályt további "alosztályokra" bonthatjuk, attól függően milyen irányt választunk. Dönthetünk úgy, hogy támadó mágiákkal erősítjük magunkat a harcokra vagy inkább biztonságosabb úton járva gyógyító és védő mágiát tanulunk meg. De tanulhatunk olyan képességet is, mint a megvesztegetés vagy a lopás, hogy a nehezen szerzett aranyunkkal ne a kereskedők zsebe gazdagodjon.
- Saját táblánk egyik felén a folyamatosan bővülő képességet és fegyvereket sorakoztatjuk fel, a másik felén felvértezzük magunkat páncéllal, sisakkal, kesztyűvel és csizmával. Itt tároljuk továbbá a gyűrűket és nyakéket, valamint hátizsákunk tartalmát is, melybe belerakhatjuk az utazásink során megszerzett bájitalokat, tekercseket vagy akár a legyőzött szörnyeket. Ha felszerelésünket még tovább akarjuk erősíteni, úgy drágaköveket pakolhatunk rájuk vagy szettekbe rendezve további képességeket nyithatunk meg. Karakterünk táblája ezáltal abszolút olyan, mintha csak egy klasszikus PC-s RPG-t játszanánk.
- Ahhoz azonban, hogy táblánk zsúfolásig teljen hasznos holmikkal először be kell járunk a vidéket. A központi térkép, melyen karakterünk mozog kezdetben csak egy templomot tartalmazó lapkából áll. A lapka szélére érve folyamatosan tárul elénk a táj, annak minden szépségével és veszedelmével együtt. Minden egyes lapka lehelyezése során izgatottan figyeljük, hogy a felfedett térképen mi vár ránk. A változatosságban pedig itt sincs hiány, a könnyen szerezhető kincsektől kezdve, a meghódítandó bányákon vagy a felszabadítandó kereskedő állomásokon keresztül egészen a küldetést adó táborokig szinte bármivel találkozhatunk. Azonban legtöbbször ezeket szörnyek tartják markukba, így a harc elkerülhetetlen lesz. Ha új térképet szeretnénk felhelyezni vagy a már lent lévőn akarunk egy kívánt helyszínre eljutni, akkor az akció tokenek, a képességek és a felszerelések mozgási pontjai elköltésével tudjuk ezt megtenni.
- A 3 típusú akció tokenünk közül az egyik legfontosabb a harcolást biztosító jelölő. A harc központi eleme a játéknak, ezért ritka, ha egy körünkben nem csatázunk. Ez az egyik legjobb forrása ugyanis a tapasztalati pont szerzésnek. Azonban ahelyett, hogy a játék által irányított szörnyekkel küzdenénk egy másik játékos veszi át az ellenfelünk szerepét a felhúzott szörnykártya által meghatározott keretek között. Ezzel biztosítva a játékosok közti magas interakciót. (Kooperatív és solo módban ezzel ellenétben egy kártyapakli irányítja az életünkre törő teremtények akcióit.) A kalandunk során gyűjthetünk ezüst és arany szörnyképesség kártyákat, amiket kijátszva megnehezíthetjük a játékostársunk trófea gyűjtését. A játék jól szabályozza, hogy mit tudunk tenni, amikor magunkra öltjük a szörny szerepet, és bár nehezíteni tudjuk a harcot, de egy jól felkészült játékost mégsem tudunk teljesen meglepni. Maga a harcrendszer, mint központi elem, jól kidolgozott. Alapvetően kockákat dobálunk, de számos módon tudjuk irányítani a szerencsét (isteni beavatkozás, ha nem jó dobáseredmények jönnek, újra dobás és egyéb képességek). Valóban érezni fogjuk a haladást, a fejlődést, ahogy a játék későbbi szakaszaiban a korábban nagy kihívást jelentő szörnyeken már könnyedén átgázolunk. Azonban jól tálalja elénk a játék, hogy mindig van egy nagyobb hal, így sosem érezzük, hogy kifogytunk a kihívásból.
- Amennyiben a kereskedő állomást, az alkimista műhelyt vagy a sárkányölők fogadóját szabadítjuk fel, úgy hasznosítani tudjuk a 2. akció típusunkat, a kereskedést. Amikor ilyen módon harcosunk megpihen, akkor hírnevünk (tapasztalati pontjaink) alapján megnyílnak az új képességeink, melyeket átrendezhetünk a táblánkon, felszerelést vásárolhatunk/adhatunk el vagy visszaszerezhetjük elveszített életerő pontjainkat. A 3 különböző kereskedésre alkalmas hely saját piaccal rendelkezik, így mindig érdemes rászánni a plusz energiát mindhárom típusú hely felszabadítására.
- Az utolsó akció jelölővel, a bányászással, hegyek mélyéről tudunk ásványokat kinyerni, tavak fenekén megbúvó gyöngyök után tudunk kutatni vagy barlangok mélyén levő kincseket szerezhetünk meg.
- Ezen felül vannak mellékakcióink, amiket aktiválhatunk, ha olyan helyre lépünk. Ide tartoznak az elrejtett kincsek keresése, elementálokkal való találkozás, küldetések teljesítése vagy a templomban való gyógyulás.
- Az újrajátszhatóság semmi panaszunk nem lehet. Ugyan csak 8 alap szenáriót kapunk az alapjátékban, azonban ezek korántsem egyszer játszhatóak. Mivel csupán keretet adnak kalandozásainak, nem történetet, így időnk és hangulatunk határozza meg melyiknek vágunk neki. A 6 különböző karakter és az ő képességeik kiválasztása, a pálya véletlenszerűsége, a teljesítendő küldetések mind segítenek abban, hogy két egyforma játékkal nagyon kicsi valószínűséggel fogunk találkozni.
- A játék ügyesen egyensúlyozik a konfrontatív és kompetitív játékmenet között, melyet megfűszerez egy kis kooperációval, mert bár szép dolog Euthia leghíresebb varázslójának lenni, ha a tomboló kristály gólem mindent elpusztít, akkor nem lesz senki, aki megénekelje hőstetteinket. Gyakran találjuk szemben magunkat azzal, hogy a végső dicsőség elnyeréséhez együtt kell működnünk versenytársunkkal.
- Ami a játékosszámot illeti, van lehetőség egyedül játszani, ilyenkor az ellenségeket a kooperatív játékmódban is használt kártyák irányítják. 2 játékos esetén szinte folyamatosan asztalhoz vagyunk szegezve a másik játékos köre alatt is, a szörnyek irányításában pedig igazi párbaj alakul ki. 3 fő esetén még optimális a játék, mert ameddig az egyik játékos köre van, egy másik játékos irányítja a szörnyeket, addig a harmadik tud tervezni, fejlődési irányokon gondolkodni, nézni a kínálkozó lehetőségeket, azonban 4. kalandor bevonásával csak a holtidő fog nőni, így inkább 1-3 fővel ajánlanám a játékot.
Ha már kevésnek érezzük az alapdobozt, mit is tehetünk?
Bár még nagyon friss játékról beszélünk a készítők a Kickstarter kampány során már lehetőséget biztosítottak nekünk arra, hogy tovább növeljük kollekciónkat némi apróságokkal.
- Kezdve nem is olyan apró kiegészítővel az Elemental Pack további 5 szenáriót ad nekünk, melyek központjában a tűz, víz, föld és levegő elementálok állnak. Az elemi sík lényei immár kimagasodnak a táblánkból és karton vagy műanyag mini változatban teszik még színesebbé a térképet.
- A Griffin kiegészítőben egy griffmadár hátán tudunk mozogni, ezzel nagyobb távolságokat átszelve a térképen.
- Euthia története azonban itt koránt sem ér véget, hiszen hamarosan indul a Fierce Powers kiegészítő kampánya a Gamefound felületén, ami további karaktert, szörnyeket és egyéb elemeket ígér. Mivel a játék csak a készítők saját webshopján elérhető, így a kickstarter jó lehetőség lesz az alapjáték könnyebb megvásárlására is.
Kinél fog csak porosodni a polcon?
- Bár a készítők igyekeztek világot teremteni a játékélmény mögé, mégis ez inkább csak fűszer, mint valódi tartalom. A helyszínről, karakterekről megtudhatunk némi hátteret a 17 oldalas Lore & Art kis könyvből, azonban ezen oldalak többsége kép. A kalandjaink egy rövid bevezető szöveggel indulnak, de ez sem ad hozzá igazán, hogy valóban valami nagy epikus egész részeseinek érezzük magunkat. A mélyebb világteremtésre és összefüggő történetre szomjazóak, itt kicsit sivatagban érezhetik magukat.
- Bár sok egész asztalt beborító játék van a gyűjteményünkben, mégis az Euthia elnyerte nálunk a leghosszabb setupért járó díjat. Rengeteg komponens, kártya, jelölő, melyeket gondosan le kell válogatni, és ezek még játék közben is változhatnak. A készítők ugyan létrehoztak egy saját tárolási rendszert szolgáló termékcsaládot, azonban még ezek használatával is jóval korábban neki kell ülni az első akció meglépése előtt.
- A szerencse irányítható, de azért mégiscsak szerencse. A harc kockadobás alapú, bár újra tudunk dobni és a rossz dobás esetén Shii beavatkozása is kompenzálhat, de azért akad olyan pillanat, amikor azt érezzük, hogy a szerencsés vagy a szerencsétlen végkifejlet Fortunán múlott.
- Már két játékos esetén is 3-4 órás játékidővel számolhatunk. Ne számítsunk rövid játékidőre, mert hosszú folyamat, amíg felépítjük a karaktert, kalandozunk, felszereléseket rakunk össze, harcolunk stb.
Ha pedig úgy döntünk, hogy nekiesünk a 20 körös utolsó küldetésnek akkor a 6-8 órát is kényelmesen elérhetjük, így érdemes némi élelemmel készülni.
Vélemény
Az Euthia minden szempontból epikus élményt nyújt. Az óriási asztalkép, a rengeteg komponens, a hosszú órákon átívelő kalandozás, a teljesítendő küldetések és ellenünk leselkedő szörnyek mind-mind azért vannak, hogy azt érezzük, hogy egy jól felépített kalandba cseppenünk bele. De néha az amerihez szokott szívünk kívánja a több történetet, mégis játék közben nem éreztük egyszer sem, hogy nem lenne kerek egész, úgy ahogy van. Ez inkább annak a jele, hogy bár jól összerakott játékot kapunk, azért van még benne lehetőség a fejlődésre és reméljük a kiegészítők el fogják hozni ezeket. Összességében egy jól összerakott társast kapunk hatalmas újrajátszhatósággal és még több benne rejlő lehetőségekkel. Igazi szerelemgyermek, amire biztosan még hosszú éveken keresztül nagy figyelmet fognak fordítani a "szülők", hogy hibáit kijavítsák és tovább bővítsék. Euthia várja azokat a bátor hősöket, akik nem félnek a hosszú utazástól és kibírják az út minden balszerencséjét és viszontagságát is, hogy végül hírnévtől megdicsőülve, harcedzett páncéllal megpihenjenek és örökké beíródjon nevük a krónikákba.
Új hozzászólás