2023. február 06.

Ezzel társasoztunk mi! - 2022-ben

Ezzel társasoztunk mi! - 2022-ben

A tavalyi évben kicsit elhanyagoltuk az "Ezzel társasozunk mi!" blogrovatunkat, azonban idén szeretnék visszatérni vele. Kezdésnek tekintsünk vissza az előző évre, és nézzük meg, hogy melyik játékok voltak a "leg"-ek nálunk. A játékokat nem szeretném rangsorolni egymáshoz képest, mert nehéz lenne egy kalap alá helyezni egy amerit, egy euróval vagy éppen egy partijátékkal. Mindegyik más szempontok szerint volt jó, így megérdemlik a külön figyelmet, ezért maguk a kategóriák is egyediek lesznek. A játékok közé nem a tavaly megjelentek kerültek be, hanem az előző évben játszottak, illetve főként az élmény alapján lett legjobb, nem egy hosszabb elemzés szerint. Lássuk akkor, mi került a társas asztalra az óévben. 

A legjobb nem saját játék: Root

A Root kívánja a tömeget, 4 fővel mutatkozik meg igazán az erdei harc szépsége és csak azért nem került be a gyűjteményünkbe, mert a baráti társaságban van belőle példány. A sok szabály és a különböző frakciók miatt az első játékok elég hosszúak, igényli a tanulást, azonban amikor jobban megismered a saját erdei lényeidet már könnyedén tudsz a stratégiára koncentrálni. Az alapjáték mellett a kiegészítőkben található frakciók miatt pedig nagyon magas az újrajátszhatósága. Főleg azok fognak benne elmerülni, akik szeretik a konfrontációt, de akár szövetségek is képződhetnek az asztal fölött, hogy megakadályozzák az élre törő játékos győzelmét.
Összefoglalva: szép külső, folyamatos taktikai harc, rengeteg frakció, és számos küzdelem egy-egy terület irányításért.

A legjobb sztorik születése: Nemesis

Nem tudom lesz-e olyan játék számunkra, ami túlnövi a Nemesist a sztori építés területén. Már a karakter választásnál elindul a háttérsztori összerakása: Hogyan került  a CEO, az android, az orvos és a tudós a Nemesis fedélzetére? Hogyan küzdünk folyamatosan a mások által odaképzelt Tébolyfantomokkal? Miért döfte bele a kést az amúgy mozgássérült tudós lábába az orvos? Miért siet annyira a CEO a mentőkabinhoz, miután "megjavította" a hajtóművet? És végül hogyan javítja meg a hajót az orvos és a tudós azért, hogy a hibernációban levő android el tudja mesélni a nagyfőnök árulását? És ez csak egy történet a sok közül, amit a Nemesis segített nekünk megírni.
Persze sokszor elég szerencsétlenül csörögnek a kockák, pánikszerűen keressük a megfelelő kártyákat és rohanunk a lények elől, amik talán ott sincsenek, de mégis a szerepbe való beleélés, ami miatt újra és újra felrakjuk az asztalra ezt a 2018-as játékot. 

A legjobb generációkat összekötő játék: Ügynökség

Bár édesanyámmal ritkán kerül asztalra társas, mégis amikor ez megtörténik igyekszünk könnyed, kooperatív játékot elővenni. Korábban a The Crew volt, ami abszolút nyertes volt ebben a kategóriában, idén pedig az Ügynökségnek sikerült hoznia ugyanazt az élményt. A szabályok egyszerűek, valóban együttműködünk a játék során, keressük a megfejtést, miközben haladunk előre a nem túl bonyolult, ámde jó keretet adó sztoriban.
Ami igazán megmutatja, hogy nagyon betalált a játék az, hogy egy lejátszott küldetés után, a kérdésre, hogy "megnézzünk még egyet?" mindenki csak bólintott, és csak este vettük észre, hogy egy nap alatt végigjátszottuk a fő sztorit. 

A legjobb csak insert miatt megvett játék: Tavernák Tiefenthalban

A saját kollekciónk gyarapítása mellett gyakran előfordul, hogy bekerül a kosárba néhány olyan játék is, ami kifejezetten csak az insert készítés miatt veszünk meg. A Tavernák Tiefenthalban és a kiegészítője ebbe a kategóriába esett, azonban hamar túlnőtt rajta. Az alapjátékot egy barátunknak köszönhetően volt szerencsénk kipróbálni. A játszás után felmerült a kérdés, hogy a még nem kipróbált modulok milyen plusz fűszert adhatnak a játéknak. Aztán megérkezett a saját példányunk, és elmerültünk a modulok adta lehetőségekben. A társasjáték rendező elkészülte után a gyűjteményünkben marad a helye, mert egy igazán izgalmas és jó játékélményt adó játékra leltünk benne. A pakliépítés, a különböző stratégiák kipróbálása, a modulok keverése, variálása, mind-mind azt eredményezte, hogy sokszor előkerült tavaly, és biztosan többször elő fog kerülni idén is.
Bár van benne szerencse a saját paklinkból való húzásból adódóan, ez mégsem annyira zavaró játék közben. Két fővel is nagyon jól működik, de a kocka leválogatás miatt a nagyobb létszámmal is jó a játék. És bár bőven van benne a saját táblánk fölé görnyedés, és csendes kocka aktiválás optimalizálás is, mégsem hanyagolható el, hogy mit csinál a másik.

A legkevesebbet játszott legjobb: Dűne: Impérium

Ennek a játéknak csak egy hibája van: kevésszer került elő. Megvan benne minden, ami számunkra igazán vonzó: magas interakció; alapvetően euró játék; részben kiszámolható harc, megfűszerezve intrikákkal; rengeteg érdekes kártya, amik amellett, hogy többféleképpen felhasználhatóak, izgalmas módokon építik a paklikat; minden munkáslehelyezésnek súlya van; a téma és a mechanika szépen együtt táncol, valóban érezzük a harc és a megszerzendő hatalom által adott feszültséget.
Bár megvan a játékban a lehetőség, hogy két fővel is játszható legyen, azonban ahogy a Root, ez is többen jobb. Úgyhogy idén kívánom, hogy többet tudjunk elmerülni Arrakis homokjában, mert igazi gyöngyszemet őriz a homokféreg. 

A legjobb Arkham: Arkham Horror 3. kiadás

Talán az első év, hogy az Arkham Horror: The Card Game-t letaszította egy másik arkhami játék. Bár a kártyajáték is bőven adott kellemes pillanatokat, és még mindig nagyon jó helyet foglal el a szívünkben, mégis a 3. kiadás jobb játékélményeket adott 2022-ben. Míg a kártyás játék egy teljes történetet akar elmesélni, addig a 3. kiadás inkább a Nemesishez hasonlóan teret ad a saját történet megírásához. Ugyan ezt sokkal kötöttebb formában teszi, mégis lehetőségük van némi szerepjátékra a játékosoknak.
Mindkét játéknak betonbiztos helyes van a gyűjteményünkben, mert míg a kártyás változat ketten a legjobb, addig a 3. kiadás összehívja a nagyobb nyomozó társaságot, hogy közösen járjanak utána az utcákon elburjánzó őrület okának.

A legjobb játék, amit azóta már eladtunk: Euthia: Torment of Resurrection

Ez a játék pont azt adta, amit ígért: Heroes of Might and Magic élmény az asztalon. A játék elején némi történet, az út végén egy legyőzendő sárkánnyal vagy éppen egy megőrült gólemmel, amely folyamatosan zúzza szét a játékteret. A kalandokban hősöddel, más hősökkel versenyezve próbálod megszerezni a legtöbb dicsőséget, miközben harcok és kalandok sokasága, felszerelések szerzése, helyi lakosok megsegítése vár rád. Minden, ami csak ahhoz kell, hogy egy igazi fantasy kalandornak érezd magad. A játékban jó mechanikák vannak és ugyan egymás ellen nem tudunk harcolni, de mivel a harc során a másik játékos irányítja a szörnyeket, így megkapjuk a "hiányzó" interakciót is.
Ami miatt 25+ óra játék után mégis az eladás mellett döntöttünk, az főként az volt, hogy a játékalkalmak 5-6 órára nyúltak, és mivel három akciót ismételtünk körönként, ezért egy idő után már kissé monotonná vált. Emellett a kompetitív és a kooperatív elemek keveredés nem működött annyira gördülékenyen. Ezen negatívumok ellenére bőven megérdemli a figyelmet és a "leg"-ek csarnokába való bekerülést. 

A legtöbbször előkerülő új játék: Ark Nova

Ez az a játék, ami nálunk nagyon betalált. Érdekes új mechanikák, a pakli és az állatkert folyamatos építéséből adódó izgalom, az újrajátszhatóság... Sokszor került asztalra, annak ellenére, hogy csak fél éve van a kallaxon. Közel sem tökéletes játék, vannak hibái (a téma nem annyira ül rá a játékra, a kártyák adta véletlenszerűség és szerencse nagyon erős, a különböző egyedi képessége nem mindig arányosan segítik a játékosokat), de ezek nem rontják el a játékot, nagyon izgalmas versengést ad az euró játék kedvelőinek.
Az Ark Nova még biztosan sokáig beszédtéma lesz az összetettebb játék kedvelői között, és számos órát fog még kisajátítani magának a mi életünkből is, ami közben türelmesen várjuk a kiegészítőket.

A legjobb impulzív vásárlás: Merchants of the Dark Road

Nem jellemző ránk, hogy impulzív vásárlók lennénk, kettőnk közül pedig inkább Kitti az, aki, ha valami szépet meglát azt mondja, hogy "kell". Persze van, amikor ez nem sül el jól és mellé lövünk, de van amikor nagyon is betalál. Ezt a játékot csak azért vettük meg, mert a szépsége szerelem lett első látásra. A vásárlás után pedig azt az egy dolgot bántuk meg, hogy ezt nem tettük meg hamarabb.
A játék magja egy egyszerű vedd fel az árut/embert és vidd el egy másik helyre. De jönnek az extrák: jól kombózható akciók, folyamatos áru érték manipuláció, a közös karavánutakról nem is beszélve, amik egy nagyon izgalmas minijátékot és interakciót adnak az amúgy önállóan lépegető és tervezgető játékosok között. Rengeteg mechanika ér össze úgy, hogy valóban kereskedőknek érezzük magunkat. Jól egyensúlyoz a nyílt és titkos információk között, így az utolsó akció végrehajtásáig nem lehetünk biztosak abban, hogy ki lesz a legsikeresebb.
Szóval ez a játék, ami csak úgy lett, de végül biztos helyett követelt magának. 

A legjobb folytatás: Mysterium Park

Minden, ami a Mysteriumban jól működött, a Mysterium Parkban is jól működik, ráadásul két fővel is! Továbbá gyorsította az előkészületeket, egyszerűsítette a szabályokat, és az egész játékot berakta a vándor církuszok világába. A két játék nem helyettesíti egymást, mind a kettő megfér egymás mellett a polcon.
Míg a Mysterium inkább a nagyobb csapatoknak szól, hosszabb játékestekre, addig a Mysterium Park simán játszható két fővel is, helyet szorítva magának a könnyed esti levezető kategóriába. 

A legjobb kiegészítő: Arnak elveszett romjai: Expedícióvezetők

Van olyan, mikor az ételhez már csak egy kis fűszer kell, hogy igazán jó legyen. Az Arnak elveszett romjai alapjáték esetén is így éreztük, hogy jól összerakott játék, de még valami hiányzott hozzá, hogy újra és újra asztalra kerüljön. Az expedícióvezetők pedig elhozták ezt a kis fűszert. Az aszimmetrikus képességek, az új kutatássávok mind megadta azt, ami miatt többször is nekivágtunk a dzsungelnek, hogy megküzdve az őrzőkkel miénk legyen a kincs. A kiegészítő nem ad hozzá új mechanikákat, hanem a már meglévőkön csavar egyet, és javítja az összhatást. 

A legjobb játék, ami annak ellenére teszik, hogy absztrakt: Azul: A királyné kertje

Nagyon kevés absztrakt játék kerül fel a toplistánkra, ennek egyszerű oka, hogy ha csak minimálisan is, de számunkra kell a téma a játékhoz. Szeretjük magunkat valamilyen szerepbe beleélni, és ezáltal elmerülni a játék világában, ami az absztrakt társasoknál igencsak nehéz. Így ez a kategória nálunk eleve hátrányból indul, ám a kilályné kertje ezt is leküzdötte. A téma minimális, mégis a játék kinézete segít abban, hogy egy kicsit kertben érezzük magunkat. Azonban ez kevés lett volna nekünk. Ami miatt mégis sok partit sikerült belerakni, az a mögötte lévő kirakós. Átgondolni és megtalálni a megfelelő elemet, a megfelelő helyre, mialatt nem zárod el a jövőbeli lehetőségeid. Nem a könnyed játékok közé sorolnánk, elég sok agyalást igényel, azonban egy órás játékideje pont annyira hosszú, még egy esti levezetőnek is belefér.

A legjobb játék, amibe nem tudok nyerni (Tomi): Kanagawa

Egy festménnyel zárjuk a "leg"-ek listáját, amit spontán festünk, azonban a műkedvelők mindig egyoldalúan értékelnek. A Kanagawa 30 percben ad egy gyors és egyszerű élményt, ahol egy tájat viszünk vászonra, épületekkel, állatokkal, növényekkel és papírsárkányokkal. Valamint a játék tökéletesen megoldja még azt is, hogy mentesít a "ki fog nyerni?" kérdés stresszétől, hisz már a doboz asztalra rakásakor tudjuk, hogy Kitti. 

Azok a játékok, amik régóta velünk, vannak, 2022-ben is izgalmas pillanatokat adtak, és még sokáig maradni is fognak:

    • Anachrony: Az abszolút bárhol bármikor kategóriás játék. Csak annyi a kérdés, hogy melyik modulokkal?
    • Teotihuacan: City of Gods: Személyes nagy kedvencem (Tomi), minden játék ugyanazt az izgalmat tudja adni. 
    • Arkham Horror: The Card Game: Nem ő lett a kategóriája győztese, de továbbra sincs veszélybe a toplistákon. 
    • Korkép: 50+ játékalkalom után is hozza az elvárt minőséget. Izgatottam várjuk a lezáró utolsó kiegészítőt, hogy mit tud még hozzáadni. 
    • Brass: Birmingham: Bár már ritkábban kerül elő, mégis minden alkalom hozza azt a pezsgést, mint az első játék. 
    • Everdell: A cuki, de nem könnyű kategória győztese, ami a kiegészítőkkel tovább görgeti az erdőlakók életét.
    • Blood Rage: Vikingek, vér, cselszövés, teljes megsemmisülés és dicső halál a Valhallában. Kell ettől több?
    • Spirits of the Wild: A rövid kétfős játékkategóriában még mindig nem tudta ezt leszorítani semmi. 

Azok, amiket megismertünk, és látjuk bennük a lehetőséget:

    • Faművesek: Az év végén utolsó pillanatban érkezett, nagyon jó kockamanipulációs játék. Itt már csak a név is kötelez :) 
    • Carnival Zombie: 2nd Edition: A legtöbbet csúszott Kickstarter játék. Zombik ellen barikádépítős, kooperatív túlélés, de még ismerkednünk kell a Velence utcáin kóborló élőhalottakkal. 
    • My Father's Work: Szintén Kickstarter játék, egy különleges applikáció által vezérelt, sztori orientált munkáslehelyezős játék, ahol őrült tudósként próbálunk hírnevet szerezni. 
    • Bone To Pick: Könnyed licitálós kártyajáték Csirke József és a Lycan Studio munkásságának köszönhetően. 
    • Galaxy Trucker: Ezt a játékot még mindig nem tudjuk pontosan hova rakni. Építesz egy hajót, majd nekilököd az űr végtelenjének és csak reménykedsz, hogy nem esik szét. Bármit tervezhetsz, bárhogyan építhetsz, lehet az első aszteroida tönkreteszi. 
    • Rescue Polar Bears: Kooperatív is, cuki is, nehéz is. Egy igazán különleges, jól összerakott macimentő akció.

Ezen kívül persze sikerült kipróbálni rengeteg játékot, számos újdonság érkezett 2022-ben is és már látjuk, hogy idén sem fogunk unatkozni. Kíváncsian várjuk egy év múlva milyen új nevek (és kategóriák) kerülnek fel a mi toplistánkra.