2023. szeptember 21.

Korkép vélemény / Ezzel társasozunk mi!

Korkép vélemény / Ezzel társasozunk mi!

... Úgy gondoltuk, hogy jó Vezetők leszünk, de tévedtünk. Még éppen csak elhagytuk a tábortüzünket, és megismertük a naptárat, máris úgy éreztük, elérkezett az ideje a Holdra szállásnak. Még opera is készült a fából és botokból épült űrhajónk sikeréről. Pedig valójában csak a teleportációs képességünkkel jutottunk el oda. Ám szegénységünket nem titkolhattuk tovább, és segítséget kellett kérnünk. A befolyt pénzből felépítettünk egy kommunikációs tornyot, mellyel megtudtuk hova érdemes eljutni, és már indult is a fosztogatás. Csupán annyit rontottunk el, hogy hadihajókat gyártottunk, pedig nem is volt vizünk. Szóval most itt tartunk, de pánikra nincs semmi ok, tudósaink már feltalálták az időutazást, úgyhogy visszamegyünk az időben. Legközelebb talán Kereskedőkként többre megyünk...

Történet


A Korkép igazán közel áll a szívünkhöz, mivel már a 2019-es magyar megjelenés óta a polcunkon található. Az eltelt négy évben összesen több, mint 50 alkalommal került az asztalra, így megérdemli a kiemelt helyet a legtöbbet játszott társasok sorában. Azóta a világa folyamatosan bővült, és idén megkapta a harmadik, egyben lezáró kiegészítőjét is (sajnos a kiegészítők nem jelentek meg magyarul). A játék maga nagyon megosztó lett, civilizáció építő játéknak hirdette magát, de a bevezetőben is leírt kaotikussága ezt csak erős képzelőerővel tette lehetővé. 

Hangulat


Az egyik legfontosabb dolog, amit tisztázni kell, folytatva az előző bekezdés utolsó gondolatát, hogy ez nem civilizáció építős játék. Nagyon sok minden megvan, ami erre utal: civilizációt választunk a játék elején (de később akár több civilizációnk is lehet), technológiákat szerezhetünk (de ezek nem épülnek egymásra), történet kártyáink vannak, amik meghatározzák a civilizációnk viselkedését (szintén nem egymásra épülve), ezen felül felfedezünk, terjeszkedünk, hadászkodunk, hogy végül győzelmi pontokkal megmutassuk, hogy mi voltunk a legjobbak. Mivel azonban ezek nincsenek logikai kapcsolatban, így fő szempontjuk a fent felsoroltaknak, hogy erőforrásokat és pontokat szerezzünk. Könnyen előfordulhat, hogy először felhúzunk egy felhőkarcolót, majd két fordulóval később feltaláljuk a betont. De akkor felmerülhet a kérdés, hogy ennek ellenére miért is jó ez a játék? Ezt két dologgal lehetne összefoglalni röviden. Egyik, hogy a nagy civilizáció építő játékokkal ellentétben egy nagyon könnyed formában adja nekünk a játék a korokon át ívelő történelemírást. Az alapjáték szabálykönyve csupán pár oldal, és valóban ennyi szabály ismeretével neki lehet kezdeni. A másik, a szabadság, hogy bármit megtehetünk. A korábban felsorolt egymára épülés hiánya miatt itt minden lehetséges. Ezt a két dolgot összegyúrva kapunk egy igazi, könnyed sandbox élményt. A szabadság érzetet tovább növeli, hogy rengeteg "minijáték" van előttünk, ilyen pl. a poliominók lehelyezése a fővárosunkban, a központi tábla felfedezése és területfoglalása, vagy a kártyák gyűjtése.

 

Miért van helye a polcon és az asztalon?

  • A pontsaláta kedvelőinek egy igazi euro csemege a Korkép. Minden akciónk arra fog elmenni, hogy a számos helyről érkező pontokat megszerezzük. 
  • Az alapjáték közepesen összetett, a sok ikon miatt az első pár játék még igényli a szabálykönyv átnézését, de hamar magától érthetődővé válik a játékmenet.
  • Rendelkezik ugyan egyjátékos móddal, de nem ebben lesz erős, ketten már tökéletesen működik (nehezítésként egy egyszerű szabályrendszerű árnyékbirodalommal lehet bonyolítani a játékot). Három fő fölött már folyamatosan egymás sarkára fogunk lépkedni, kártyákat elvenni, területek elhódítani, így a közepes interakció miatt érdemes több fővel is nekiülni.
  • A játékidő 2-3 fő esetén körülbelül 1,5 - 2 óra, de öt játékos esetén is beleférhet a 3 - 3,5 órába. Tehát a játékidő is inkább a közepes hosszúságú kategóriába sorolható. 
  • A játék 4 korszakon keresztül zajlik, melyek között a váltást minden játékos saját maga határozza meg, úgyhogy ezek elcsúszásba is kerülhetnek, ezzel együtt a a játékosok nem egyszerre fogják befejezni a játékot. 
  • Körünkben vagy erőforrást költve haladunk a négy fejlesztés sáv egyikén, vagy bevételezéssel lezárjuk a saját korszakunk és nyitunk egy újat. 
  • A világ fejlesztés sávon haladva főleg a felfedezés lesz a hangsúlyos a központi térképen. A hadászat segít új területeket meghódítani, de akár meg is támadhatunk vele más játékosokat. A technológia sáv elsődleges célja a technológia kártyák megszerzése és azok fejlesztése. A tudomány sáv pedig a három másik sávot támogatja. 
  • A harc egyszerű, minden terület lapka maximum 2 jelölőt tartalmazhat. Ha van olyan terület, amin csak egy ellenséges előörs van, és meg tudjuk támadni azt, akkor odahelyezünk egy saját előörst, és ha a másik játékos nem tud ellenünk kijátszani csapda kártyát, akkor már le is győztük. A kézben tartott kártyák között megbúvó lehetséges csapdák miatt nem lehetünk biztosak a győzelemben, de bátraké a szerencse.
  • Amikor úgy döntünk, hogy bevételezünk, akkor megkapjuk a játékostáblánkon feloldott erőforrásokat és győzelmi pontokat, kijátszunk egy új történet kártyát, fejleszthetünk technológiát és aktiválhatjuk a civilizációnk képességét.
  • Az újrajátszhatóság rendkívül magas, és ebben rejlik az egyik legnagyobb pozitívuma a játéknak. A kiegészítőkkel együtt 41 civilizáció, 18 főváros tábla, 123 történetkártya, 56 technológia kártya, 33 egyedi formájú épület, 20 mestermű kártya (az Arts & Architecture kiegészítőből) kombinációja adja ki az egy játék alkalom alatti lehetőségeket. 
  • A komponens minőség jó, közülük is szó szerint kiemelkedőek az épületek, melyek festetten érkeznek a dobozban. Nagyon jó látni, ahogy a játék végére belakjuk a fővárost.

Ha már kevésnek érezzük az alapdobozt, mit is tehetünk?

Ha csak azt nézzük, hogy 16 játékalkalom kell ahhoz, hogy kipróbáljuk az összes alapjáték civilizációt, akkor is látható, hogy egyhamar nem unjuk meg, de ha mégis kell még némi fűszer, akkor az alábbi kiegészítők közül tudunk válogatni:

  • Plans and Ploys: Az első kiegészítő főleg új civilizációkat, történetkártyákat és épületeket hoz be. Az épületek közül újdonságként kap minden játékos egy, csak általa megszerezhetőt, amit akkor rakhatunk le a fővárosunkba, ha bizonyos feltétel teljesül. A történet kártyák közül pedig a csapdák kapnak egy ráncfelvarrást, így izgalmasabb lesz a játékosok közötti csata interakció. 
  • Arts & Architecture: Ez a nagydobozos kiegészítő, amely bevezeti a haladó főváros táblákat, egyedi képességekkel, valamint behozza a művészetet a játékba. Kapunk egy 5. sávot (Művészet), amin tudunk haladni, melynek hatására mestermű kártyákat szerezhetünk (ezek főleg a bevételezésnél adnak bónuszokat), illetve inspirációs lapkák segítségével fejleszthetjük a táblánkon található bevétel sávokat. A plusz egy sáv, és az azon található mezők megnövelik a komplexitást, így a játék ugyan veszít picit a könnyedségéből, de ez a kiegészítő inkább a rutinosabb játékosoknak szól.
  • Fantasies & Futures: Ez a kiegészítő, ahol teljesen elszakadunk a valóság talajától. A fantasy és a sci-fi világból magunkhoz hívjuk párhuzamos valóságok civilizációit. Dzsinek, manók, hableányok, lebegő szigeten lakó égiek és mesterséges lények lepik el a 6 új haladó főváros táblát. A történet kártyákon megjelennek az elbűvések, illetve az 5. bevételezési fázist további mechanikákkal egészíti ki
  • +1: Érdekessége a játéknak, hogy a készítők folyamatosan fogadták a játékosok visszajelzéseit a civilizációk egyensúlyozása kérdéskörben, hogy mindegyik más módon ugyan, de egyenlő erősségű legyen. Ezeket összesítve kialakult egy civilizáció módosítások segédlet, amely alapján érkezik még egy javított civilizációk csomag is. 

Kinél fog csak porosodni a polcon?

  • Aki igazán civilizáció építős játékra vágyik, nem itt fogja megtalálni. A Korkép, ahogy írtam egy nagyon jól összerakott pontsaláta, de csak akkor tudod igazán élvezni, ha nem zavar, hogy a kapitalista vérfarkasok megépítik a fúziós reaktort, majd egy ostromgéppel támadnak a gyilkos drónjaik helyett. 
  • A magas újrajátszhatóság a nagy paklikból is adódik, melynek csak töredékét fogjuk látni egy játékalkalommal. Ebből pedig következik, hogy bőven van helye a szerencsének a játékban. Egy jó pillanatban a pakliból felhúzott kártya győzelemhez juttathat, de könnyen érezhetjük egész játék alatt, hogy fortuna nem nekünk kedvez, és egy jó kártya sem kerül hozzánk. A kártyák mellé jön a 3 dobókocka, ami lehet egy erős kombináció hírnöke, vagy a leghaszontalanabb jutalmak egyike is (itt főleg a tudomány kocka adhat nehéz pillanatokat, ha olyan sávon léptet előre, aminek semmi haszna nincs, miközben másik helyen komoly nyersanyag spórolással juttatna minket előre).
  • Az előzőből következik, hogy inkább taktikai játékról beszélünk, mint stratégiairól. Lehet elképzelésünk, hogy hova akarunk eljutni, de inkább sodródunk, és próbáljuk a lehetőségekből kihozni a maximumot. Ezért ha nagyon ragaszkodni akarunk egy elképzeléshez, és nehezen változtatunk, akkor okozhat bőven frusztrált pillanatot. 
  • A játékosok közötti interakció közepes, de ott is inkább az alacsony felé húzódik. Kártyákat, fordulópontokat veszünk el egymás elöl, némi harc lehet a térképen, de az sem túl sok. A másik játékát így csak indirekt módon tudjuk legtöbbször befolyásolni. A végén az a játékos fog győzni, aki jobban optimalizálta a saját tábláját.

Vélemény


Nehéz megfogalmazni, miért is lett nálunk ekkora nagy kedvenc ez a játék, hogy (ahogy már korábban is említettem) több, mint 50 alkalommal asztalra került. Nincs benne olyan igazán kiemelkedő, vagy egyedi, de az a koktél, amit ad szinte tökéletesen van összerakva. A döntések a haladási sávokkal kellően egyszerűek, a főváros építése nagyon hangulatos, a kártyák és civilizációk adta lehetőségek kis feladványokkal tornáztatják az agyunkat, hogy kihozzuk belőlük a maximumot. Minden játék egy újabb rejtvény, ahol szinte minden előre lépés pontokkal jutalmaz, hogy a végén 200, 300 vagy akár 400 pont fölé kússzunk (azaz rohanjunk) a győzelmi pontsávon. Nálunk még garantált, hogy nem ununk rá egy darabig a Korkép őrületére, mert minden kaotikus játék más és más, és még mindig minden játékalkalom azzal zárul, hogy elemezzük a "mi lett volna ha..." és a "legközelebb ezzel a kombinációval..." eseteket.