2023. november 09.

Mi történik, ha eldobjuk a kockát?

Mi történik, ha eldobjuk a kockát?

Senkit nem szeretnék buzdítani a szerencsejátékra, de mindenkinek javaslom, hogy időnként ragadjon dobókockát és engedje, hogy a szerencse vezérelje a játék kimenetelét. Ha igazán ősi játék alkatrészről akarunk beszélni, akkor a dobókocka (pálca, csont és egyéb könnyen megalkotható variációi) mellett biztosan nem mehetünk el szó nélkül. A november hónapot így ennek szenteljük, hogy megnézzük honnan is jött ez az olykor 6 oldalú játékszer és hogyan fejlődött az évek alatt. 

Utazzunk vissza az időben több, mint 4600 évet és megérkezünk időszámításunk előtt 2600 körül, hogy ellátogassunk Mezopotámia területére, ahol két helyi lakos ül egymással szemben egy homokba rajzolt tábla fölött. Két különböző kővel játszanak, az egyikkel dobnak, a másikkal csak lépnek. Hamar meglátjuk az összefüggést, ugyanis a 3 kő (amivel dobnak) egyik oldala világos, a másik sötét és annyit lépnek a homoktáblán, ahány kő landol a sötét oldalával felfelé. Ezzel valószínűleg szemtanúi lettünk a "dobsz és lépsz" mechanika első megjelenésének. A gazdagabbak a homokba rajzolt táblát lecserélték faragott táblára, a köveket dobópálcákra, vagy faragott csont/kő kockákra és megszületett a ma Royal Game of Urként ismert játék. Amely később számos kultúrában megjelent, különböző formákban, így Egyiptomban a Senetben juttathatjuk el jelölőinket a túlvilágra, Kínában a Liubo mutatja be, hogyan halásznak a madarak, vagy játszhatunk az indiai Vimanammal, melynek történelme ugyan homályba veszett, de maga a játék fent tudott maradni

A korábban felsorolt játékokban megegyezik, hogy ugyan a dobás teljesen véletlen lépést ad, de meghagyja a játékosnak a döntést, hogy azt melyik jelölővel lépi le. Így a szerencse mellé valódi válaszutak elé állít, melyet nagyon jól modernizált például a Thunder Road: Vendetta társasjáték. Ebben a Mad Max hangulatú játékban a kockáinkkal léptetjük és ütjük ki az ellenfél autóit vagyis jelölőit (ahogy az a Senet vagy a Royal Game of Urban is történik). Van ugyan a játékban még pár ügyes csavar, de jól mutatja, hogy némi fantáziával egy ilyen poros (dobok/lépek/kiütök) mechanikát is le lehet rakni még ma is az asztalra. De ha visszacsökkentjük a melyik jelölővel lépjek kérdéskör lehetőségét egy jelölőre, akkor tudunk még játszani az iránnyal. A Deep Sea Adventureben a merülésünket tudjuk növelni a kockadobással miközben tengeri kincsek után kutatunk, és egy ponton meg kell hoznunk a döntést, hogy felérjünk a felszínre, mielőtt elfogy az oxigén. Ez csupán egy döntés körönként, a többit a kocka vezérli, mégis ennek az egy döntésnek az ütemezése adja a játék "mélységét". 

    

Természetesen elő is vehetjük az igazi kaszinós énünket, hogy belevessük magunkat az alacsony pénzügyi kockázattal rendelkező északai életbe és asztalra rakhatjuk a Las Vegas Royale-t, hogy megmutassuk mennyit nyernénk (avagy buknánk), ha most Amerika legfényesebben csillogó városában lennénk. De ha mi a lovi szerelmesei vagyunk, akkor egy jó kis tevegelés során fogadhatunk a befutókra a Camel Up játékában. Ezekben a közös, hogy bár a kockadobás teljesen véletlen, nincs ráhatásunk, hogy mit dobunk, de a legjobb tehetségünkkel próbáljuk megtippelni a végeredményt. Úgyhogy egyértelműen az lesz a legjobb játékos, aki a jövőből visszautazva saját magának fülébe súgja a helyes kimenetelt.

Az időutazás általi tisztességtelen előnyt a szerencsejáték felügyelet tiltja, így megkérjük játékosainkat, hogy ezt a képességüket, csak a valódi pénz nélküli játszmákon használják!

A kocka csörgetés önmagában is egy elég izgalmas tevékenység, ezért természetesen vannak olyan játékok, amik arra ösztönöznek, hogy ezt minél többször tegyük meg. Ezt a műfajt a Yahtzee tette híressé. Újabb változata a Tokió Királya, ahol a kidobott kockák közül dönthetünk úgy, hogy újradobjuk a nekünk nem tetszőket. Erre az egyszerű szórakozáshoz hozzá adjuk a gigászi szörnyeket és a kockák csörgése máris a belváros leomló épületeinek zajává alakulnak át, melyek szörnyeink összecsapása során semmisülnek meg. Ha pedig a végsőkig akarjuk emelni a "játék csak a kockadobásól szól" kategóriát, akkor érdemes megemlíteni a Sushi Dice játékot, ahol tényleg csak annyi a feladatunk, hogy minél gyorsabban dobjuk a kockákat. Tökéletes ajándék lehet ez a játék, ha úgy gondoljuk a megadjándékozottnak túl csendes az élete, hisz nem elég, hogy a kockák csörögnek, még egy hangos csengővel is jelezhetjük, ha valaki nem megfelelő oldalt gurított ki. 

Következő döntési pontunk, hogy meghatározzuk, hogy egy adott kockadobás milyen értéktől jó nekünk. A szerepjátékok közül számos ezt használja, mégpedig úgy, hogy alapvetően adott egy D20-as, azaz 20 oldalú kocka (Ez a kockák általános jelölése, vagyis a D4 a négy oldalú kocka, D6 a klasszikus hatoldalú és így tovább), ami eldönti, hogy az akciónk sikeres volt-e vagy sem. Viszont itt jön hozzá a fantáziánk és a tervezésünk által meghatározott képességeink, aminek köszönhetően egy harcosnak nagyobb esélye van karddal találatot bevinni, vagyis lefordítva kocka nyelvre: 6-tól 20-ig dobott érték sikeres találat, 1-től 5-ig nem. Így minden eldobott D20-as kocka magába foglalja a siker és kudarc esélyét, mégis bizonyos kimenetelek esélyesebbek. Persze előfordulhat, hogy egy félszerzet bárd viszi be a végső csapást az alvilág csontsárkányának egy 20-as dobással, pedig ő tényleg csak azért támadt, mert mindenki más már kifáradt. 

Ezen a ponton elérkeztünk a kockadobással rendelkező játékok egyik fő kategóriájához, az Ameri típusú játékokhoz (hogy ez pontosan mit jelent, arról itt olvashattok bővebben.) A szerepjátékokhoz hasonlóan kockákkal dobunk azért, hogy megtudjuk sikeres volt-e az akciónk vagy sem. Útitársként gyakran fogunk találkozni Lovecrafttal, legyen szó eldritchi, arkhami, ulthari vagy más dimenzióbeli rettegésről. Az Eldritch Horror és az Arkham Horror esetén nyomozók bőrébe bújva küzdünk meg a Mérhetetlen vének ellen, ahol a legerősebb fegyverünk a 6-os oldala lesz a kocká(k)nak. Folyamatosan azért fogunk küzdeni, hogy minél több kockával dobjunk, hogy nagyobb legyen a 6-os esélye. Ami miatt ez a műfaj még a mai napi is tökéletesen működik az a kockadobás mellé rakott történet. "A jó útra tért gengszter halott. A végzett asszonya még utolsó lehetével küzd, de már nem tart ki sokáig. Nyarlathotep szörnyű csapásokkal semmisíti meg a csapatot. Te vagy az utolsó esély. De csak egy konyhakésed maradt. Egyetlen esélyed van, hogy szétzúzd vele az 5 méterre található idézőkövet. Megfeszíted izmaid és eldobod a kést, melynek hatására szétporlad a kő és megmented a világot." És nézzük meg mi történt valójában az asztalon: egy hatos dobás kellett már csak a sikerhez, melyet az utolsó játékos dobott egyetlen kockával, ami végül szerencsés meg is lett. 

    

Haladjunk tovább a kocka modernizációba és nézzük meg azt a mechanikát, amikor dobunk a kockával, de nem (csak) lépésre használhatjuk, hanem különböző hatásokat válthatunk ki vele. Ilyenkor beszélünk legtöbbször kockalehelyezéses mechanikákról, vagyis adott akcióhelyek megkívánnak bizonyos kocka értékeket. A Ratzziában egerek bőrébe bújva helyezzük le a kockákat, hogy élelmet gyűjtsünk, vagy a Steampunk Rallyban a gépcsodánkat próbáljuk mozgásra bírni. Ez a mechanika gyakori eleme a Roll and Write típusú játékoknak, ahol a kidobott értéket beírjuk egy adott mezőbe, vagy megjelölünk egy adott mezőt, hogy azt választjuk a kockával. A Ganz Schön Clevert talán nem kell bemutatni, de érdemes megemlíteni a Railroad Inket, ahol a kockák kidobott értéke helyett útvonal lehetőségeket adnak. Ugyan még mindig a szerencse képviselője a kocka, de sokkal több döntést ad a kezünkbe, így jobban érezzük, hogy mi irányítjuk a játékot és nem csak sodródunk. Ha pedig ehhez még hozzá vesszük a kocka draftolás, vagyis kocka leválogatás mechnaikáját, akkor még a másik játékos kínálatát is befolyásolhatjuk, így a döntés mellé valódi interakciót is rakunk. Annak érdekébe, hogy a kockaelvétel ne csak egy egyszerű "kézzel odanyúlok és elveszem" mozzanat legyen a készítők a Diced Veggisben a kezünkbe adtak egy bárdot  (nem a korábban említett énekes fajtából), hogy azzal szeletejük le a nekünk szükséges zöldségkockákat.  

A dobókocka megjelenhet úgy is, hogy nem dobjuk el sosem, hanem csak értéket jelölünk vele. pl. a Voidfallban a saját szektoraink populációját fogjuk vele jelölni, a Teotihuacanban pedig a munkásaink életkorát.

Végezetül nem hagyhatjuk ki a mit és a hogyan dobunk kérdéskört sem. A dobókocka valószínűleg sosem fog eltűnni a társasjátékokból. Ezt jól mutatja, hogy rengeteg modernizált formája jelenik meg. Lehet ez egy karácsonyi témájú kocka szett, vagy olyan, ahol Cthulhu mosolyog vagy az Elder Sign csillog ránk az egyik oldalon, de a luxus kategóriában találkozhatunk fémből készült kockákkal is. Szóval szépek is, csillognak is, és akár világíthatnak is, de szabályosan történt-e az eldobásuk? Szépen beállítjuk felfelé a nekünk kívánt oldalt, majd minden curling ügyességünket bemutatva csúsztatjuk végig a játéktéren, ahol az sem baj, ha ellök néhány jelölőt, melyek "véletlenül" máshova kerülnek vissza. Ha szeretnénk elkerülni a vitáktól hangos játékot, akkor érdemes dobótálcát vagy kockatornyot használni, melyek mind a játéktér felkavarását, mind a szabálytalannak minősített kockadobásokat megszüntethetik. 

    

Bár nem a leggyakrabban megjelenő mechanika a polcunkon, mégis ha kockákat akarunk csörgetni ezek közül tudunk választani (azok a játékok kerültek ide, ahol a kockadobás központi elem, nem csak egy apró momentum. Pl.: Anachoryban is van van kockadobás, de ott csak egy apró eleme a játéknak, ezért nem került bele ebbe a listába.):

  • Arkham Horror (Third Edition): Lovecrafti küzdelem a 6-os dobásokért.
  • The Castles of Burgundy - Special Edition: Igazi euro klasszikus 2011 óta változatlan belsővel, de többször átöltöztetve.
  • Dungeons & Dragons - The Legend of Drizzt Board Game: Szerepjáték asztali változatban, ahol a D20 csörög Mélysötét alagútjaiban. 
  • Fallout Shelter - The Board Game: Bunker építés, ahol a kockák idézik meg a szörnyeket és kockákkal is tudjuk elűzni őket.
  • Galaxy Trucker (Second Edition): A legfélelmetesebb aszteroidák, amiket csak kockák tudnak képviselni. 
  • Merchants of the Dark Road: Rengeteg különleges kocka, melyek akcióinkat vezérlik és szerencsés/szerencsétlen utazásainkat határozzák meg.
  • Nemesis: Nem sok mindent befolyásol a kocka, csupán a csapott zajt, támadás sikerét, ellenfelek mozgását, véletlen eseményeket és, hogy nyersz vagy sem. :D
  • Papírkazamaták: D&D light, avagy kalandozás egy papíron a szörnyek birodalmában. 
  • Évszakok: Fantasy kockadraft gyönyörű évszakkockákkal. 
  • Steampunk Rally Fusion: A legtöbb 6 oldat tartalmazó játék, ahol fúzióval akár 9-est is tudsz dobni.
  • Stone Age - Anniversary: Ősembernek sok kocka sok nyersanyag.
  • Tavernák Tiefenthalban: Kocsma üzemeltetése, kell ettől több?